خانه » تازه ها, خبرها » “تبدیل ریال به تومان دردی از اقتصاد ایران دوا نخواهد کرد”

“تبدیل ریال به تومان دردی از اقتصاد ایران دوا نخواهد کرد”

 

۲ مرداد ۱۳۹۶

 

18232651_303
هیأت دولت ایران تغییر واحد پول از ریال به تومان را تصویب کرد. این به معنای کاهش یک صفر از پول ایران است. آیا این اقدام تاثیری بر معادلات اقتصادی خواهد گذاشت؟
بیژن بیدآباد اقتصاددان مقیم تهران یکی از این افراد است. او در گفت‌وگو با دویچه‌وله می‌گوید: «به طور کلی تغییر واحدهای پول آثار اقتصادی ندارند بلکه آثار حسابداری و نگهداری اطلاعات و اسناد دارند و در ماهیت عملیات اقتصادی خنثی هستند. حتی اگر تعداد صفرهای بیشتری هم برداشته می‌شد، آثار اقتصادی بر جامعه مترتب نمی‌شد، فقط آثار ثبت و نگهداری اطلاعات اقتصادی یا حسابداری تغییر می‌کرد.»

به گفته او تغییر ریال به تومان عملا در جامعه اتفاق افتاده و سالیان بسیاری است که مردم دیگر در مبادلات روزمره اقتصادی از ریال استفاده نمی‌کنند.

احمد علوی اقتصاددان مقیم استکهلم سوئد حتی معتقد است که مردم از این هم جلوتر رفته‌اند و مدتهاست که دیگر تومان را هم استفاده نمی‌کنند. او به دویچه‌وله می‌گوید: «دولت در این مسئله از جامعه عقب‌تر است و جامعه جلوتر رفته و مثلا مردم به یک میلیون تومان می‌گویند یک تومان یعنی عملا صفرهای بیشتری را در مبادلات روزمره‌شان حذف کرده‌اند. این یعنی ساده کردن روابط اقتصادی.»

علوی نیز معتقد است که تنها تاثیر حذف ریال تسهیل ارتباط میان بازیگران اقتصادی در امر معامله و مبادله است و این حذف هیچ تاثیری روی متغیرهای بنیادین اقتصادی نمی‌گذارد.

یکی از این متغیرهای بنیادین اقتصادی، تورم است. آیا حذف یک صفر از واحد پول و تبدیل ریال به تومان تاثیری بر تورم می‌گذارد ومی‌تواند آن را تا حدی کنترل کند؟

پاسخ احمد علوی منفی است: «تورم معلول عوامل گوناگون و بنیادی مثل نرخ رشد اقتصادی، میزان گردش پول، میزان تزریق پول، استقراض دولت از بانک مرکزی و… است. جابجایی ریال با تومان از آن جهت که صوری است تاثیر چندانی بر تورم نخواهد داشت چون عواملی که برشمردم با این جابجایی تغییری نمی‌کنند.»

‫برگرفته از دویچه وله

نظرات