خانه » تازه ها, خبرها » حداقل دستمزد کارگران ۹۳۰ هزار تومان تصویب شد

حداقل دستمزد کارگران ۹۳۰ هزار تومان تصویب شد
۲۵ اسفند ۱۳۹۵

 

20-392x272

 

بر اساس تصویب شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۶ معادل ۹۳۰ هزار تومان خواهد بود.

اعضای شورای عالی کار در جلسه‌ای که تا بامداد امروز ادامه یافت، پس از چانه‌زنی ۱۵ ساعته پایه حقوق کارگران را با ۱۴.۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته ۹۳۰ هزار تومان اعلام کردند.

حداقل دستمزد سال ۹۵ کارگران معادل ۸۱۲ هزار تومان بود که نمایندگان دولت، کارفرمایی و کارگری در شورای عالی کار این رقم را برای کارگران مشمول قانون کار در سال جدید ۱۱۸ هزار تومان افزایش دادند.

این رقم دستمزد برای سال ۹۶ در حالی تصویب شده است که کمیته مزد سال ۹۶ چند روز پیش حداقل سبد معیشت یک خانوار کارگری را ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان اعلام کرده بود.

این ارقام به این معناست که رقم مصوب شده برای دستمزد کارگران با حداقل هزینه معیشت ماهانه آنها بیش از یک میلیون و پانصد هزار تومان اختلاف دارد.
شورای عالی کار چند جلسه متوالی در روزهای گذشته برای تعیین حداقل دستمزد کارگران برگزار کرد. اختلاف نظر شدید نمایندگان کارگری با دولتی‌ها و کارفرمایان این جلسات را بی نتیجه می‌گذاشت.

دولتی‌ها و کارفرمایان به طور مشترک بر افزایش ۱۰ درصدی حداقل دستمزد سال ۹۶ کارگران تأکید داشتند در حالی که نمایندگان حاضر در نشست شورای عالی کار افزایش ۳۰ درصدی را پیشنهاد کرده‌اند و این نرخ را مطابق با جبران قدرت خرید از دست رفتهه کارگران می‌دانند.

نمایندگان کارگری و کارفرمایی در نشست‌های قبلی کارگروه تخصصی تعیین مزد سال ۹۶ بر روی سبد معیشت ۲٫۵ میلیون تومانی توافق کرده بودند تا راهکاری برای دستیابی به آن در طول سال‌های آتی ارائه شود.

اکنون به نظر می‌رسد دولت و نمایندگان کارفرمایان که آن‌ها هم وابسته به حکومت هستند موفق شده‌اند خواسته خود را عملی کنند و ۱۳ میلیون کارگران ایرانی باید یک سال دیگر را نیز در فقر و فشار شدید اقتصادی برای تأمین معیشت سپری کنند.

نظرات