خانه » تازه ها, مقالات » نقش #مافیا در اقتصاد ایران

نقش #مافیا در اقتصاد ایران

 

در فقدان «حکومت ملی»، «اقتصاد ملی» شکل نخواهد گرفت و در نبود #اقتصادملی، «تولید ملی» مغفول خواهد ماند و در نبود تولید ملی، قدرت و ثروت اقتصادی که یکی از مهم ترین وجوه بارز حیاتی یک ملت است ایجاد نخواهد شد. در چنین شرایطی مافیا فرصت رشد و نمو پیدا می کند و اقتصاد ملی تبدیل به #اقتصاددلالی، #رانتی و مافیایی می شود؛ به گونه ای که اقتصاد محل جولان دلالان و مافیای قدرت و ثروت قرار خواهد گرفت و حکومت و مافیا با هم آمیخته می گردند و آنگاه جولانگاه اصلی منافع مافیا می شود.
مافیا یک سازمان جنایی است که برای انجام امور خود اقدام به توطیه و موجب کند و مختل شدن نظام دیوان سالاری و گران تر شدن هزینه مبادلات اقتصادی کشور می شود.
دست یابی به #منابعاقتصادی یکی از مهمترین انگیزه های اصلی شکل گیری گروه های مافیایی است. مافیا وجود و ارتزاق خود را مرهون اقتصاد غیر شفاف و بازار سیاه می داند.
وجود مافیا در نظام اقتصادی موجب بروز پدیده ی فساد و فساد عامل بسیاری از مشکلات، بحران ها و چالش های اقتصادی از جمله عدم سرمایه گذاری، غیر مولد بودن اقتصاد و از بین بردن قدرت تولید و در نهایت ایجاد دور باطل فقر می شود.
مافیا در کشورهای مختلف با توجه به ساختار اجتماعی، سیاسی، اقتصادی هر کشور متفاوت است؛ به عبارت دیگر مافیا در کشورهای توسعه یافته خود را با ساختار دموکراسی تطبیق داده و در تعارض با نظام اجتماعی آن کشورها شکل نگرفته است؛ به عبارت بهتر مافیا در این کشورها در کنار بدست آوردن منافع اقتصادی خود ارزش افزوده برای جامعه نیز تولید می کنند اما در کشورهای توسعه نیافته نه تنها چنین نیست بلکه موجب خشکاند ریشه های تولید و فقط در پی کسب منافع مافیایی خود و در راستای #فروپاشی
اقتصادی و اجتماعی جامعه گام بر می دارند.
با توجه به مقدمه کوتاه بالا به شرح حالی از وضعیت مافیا در نظام #جمهوری_اسلامی می پردازیم.
مافیای توانسته است حداکثر بهره را از ساختارهای ضعیف نظام اداری استفاده کند و در درون نظام، نیروها و ساختارهای خود را تقویت و سازگار نماید، به گونه ای که برخورد با مافیا بسیار سخت و تا حدودی غیر ممکن شده است، چرا که عمده تصمیم گیرندگان و کارگزاران نظام، خود، پدر خوانده های اصلی #مافیا هستند.
تنوع گروه های مافیایی در نظام جمهوری اسلامی بسیار زیاد است، از مافیای کتاب، کاغذ، رسانه و سینما گرفته تا مافیا کنکور، دانشگاه، بورسیه و اجتهاد از مافیای برنج، شکر، روغن و لبنیات، تا مافیای زمین، آب، جنگل، چوب و معدن از مافیای سیگار، دارو و لوازم آرایشی بهداشتی تا مافیای پارچه، لباس و کفش از مافیای بانک و بورس تا مافیای واردات و صادرات از مافیای خودرو تا مافیای ارز و قس علی هذا …

هر کدام از مافیا تبدیل به اهرم قدرت فشار گروهی در مقابل با گروهی دیگر در مناسبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه شده اند.. مافیا با در اختیار داشتن منابع عظیم اقتصادی ملت، توانسته است در کلیه سطوح مختلف سیاسی و اقتصاد حضور داشته باشد و از این منافع جهت بهربرداری منافع گروهی خود گام بردارد.
مافیا در کشور به شکل انحصاری و اختصاصی شبکه های خرید، فروش و توزیع را در اختیار دارد و با تبانی پشت پرده قیمت گذاری کالا ها و خدمات را در ید خود قرار داده است، به شکلی که قیمت ها را هم به عرضه کننده و هم به تقاضا کننده تحمیل می کنند؛ به عبارت اقتصادی تر با از کار انداختن سیستم قیمت ها که بهترین راهنما و هدایت منابع تولیدی به سوی یک اقتصاد باثبات است نبض اقتصاد کشور را با توجه به منافع خود تنظیم می کند، و کشور را در آستانه فروپاشی اقتصادی قرار داده است، و از سوی دیگر شرکای درون حاکمیتی شان با در اختیار داشتن قدرت رسانه ای با استفاده از نام ملت، صدای بلند مافیا شده اند؛ شرکایشان مصداق واقعی ضرب المثل معروف شریک دزد و رفیق قافله هستند.

نویسنده: اوژن_اکبری

نظرات