خانه » تازه ها, خبرها » دولت آمریکا «کمک‌ سی‌آی‌ای به شورشیان سوری را متوقف می‌کند»

دولت آمریکا «کمک‌ سی‌آی‌ای به شورشیان سوری را متوقف می‌کند»

 

 

۲۹ تیر ۱۳۹۶

 

7A696538-1F2C-4589-BDCD-ECD1_s

 

بنا بر گزارش رسانه‌ها از ایالات متحده، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، تصمیم گرفته به برنامه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، برای تجهیز و ارائه آموزش به شماری از گروه‌های شورشی مخالف حکومت بشار اسد، خاتمه دهد.

روزنامه واشینگتن‌پست و خبرگزاری رویترز، با استناد به گفته‌های مقام‌هایی که نامشان فاش نشده، گزارش داده‌اند تصمیم دولت ایالات متحده، با هدف نشان دادن تمایل به همکاری با روسیه در بحران سوریه، گرفته شده‌است.

روسیه از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌رود، و در کنار ایران دیگر حامی دمشق، دست به مداخله نظامی در جریان جنگ داخلی سوریه زده‌است.

برنامه «سی‌آی‌ای» از سال ۲۰۱۳، در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، آغاز شده بود و بخشی از تلاش‌های واشینگتن در پیوند با جابه‌جایی قدرت در راس حکومت مرکزی سوریه توصیف می‌شود. هرچند تلاش‌ها در این موردِ به‌خصوص، نتیجه چندانی نداشته‌است.

بنا بر گزارش‌ها، تصمیم دونالد ترامپ برای پایان دادن به این برنامه، بر پایه توصیه مشاور امنیت ملی او، اچ. آر. مک‌مستر، و رئیس سی‌آی‌ای، مایک پومپئو گرفته شده‌است. این تصمیم پیش از دیدار آقای ترامپ با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گرفته شد.

روسای جمهوری دو کشور، هفتم ژوئیه در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در هامبورگ، دیدار و گفت‌وگو کردند. در پی نخستین دیدار رو در روی آقایان ترامپ و پوتین، آمریکا و روسیه بر سر توافق آتش‌بس در مناطق جنوب غرب سوریه به توافق رسیدند. آتش‌بس با عنوان اصلی «مناطق بدون خشونت» در نزدیکی مرز اردن، با نظارت روسیه، آغاز شده و مقام‌های واشینگتن، از پیشرفت در اجرای آن استقبال کرده‌اند.

بنا به گزارش‌های منتشرشده، تصمیم در مورد پایان دادن به کمک‌های سی‌آی‌ای، ارتباطی با مذاکرات آمریکا و روسیه برای برپایی آتش‌بس در جنوب‌غرب سوریه نداشت.

نظرات