خانه » تازه ها, خبرها » انتقاد تند رئیس‌جمهوری آلمان از اردوغان

انتقاد تند رئیس‌جمهوری آلمان از اردوغان
۱ مرداد ۱۳۹۶

39804339_303

 

فرانک والتر اشتاین‌مایر رئیس‌جمهوری آلمان در گفت‌وگو با تلویزیون این کشور سیاست‌های همتای ترک خود را “غیرعادی و غیر دیپلماتیک” خواند.
فضای روابط میان آلمان و ترکیه روز به روز تاریک‌تر و غبارآلودتر می‌شود. پس از اظهارات و اقدامات وزیر خارجه آلمان علیه ترکیه، فرانک والتر اشتاین‌مایر رئیس‌جمهوری آلمان نیز انتقادات تندی را علیه آنکارا مطرح کرد.

اشتاین‌مایر که شنبه‌شب (۲۲ ژوئیه/۳۱ تیر) در گفت‌وگوی ویژه تابستانی شبکه تلویزیونی ZDF آلمان شرکت داشت، رجب طیب اردوغان، همتای ترک خود را متهم کرد که “بسیاری از کسانی را که در دولت، با او و حزبش همکاری می‌کردند در سال‌های اخیر تحت تعقیب قرار داده و دستگیر کرده و به زندان انداخته و دهانشان را بسته است”. او تصریح کرد: «ما نمی‌توانیم این را بپذیریم.»

رئیس‌جمهوری آلمان همچنین تاکید کرد که “موضع‌گیری روشن و صریح” در قبال این اقدامات لازمه “عزت نفس” کشور آلمان است.

اشتاین‌مایر در این گفت‌وگو همچنین از نامه زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان خطاب به ترک‌های مقیم آلمان قدردانی و آن را یک اقدام خوب و به‌موقع توصیف کرد.

زیگمار گابریل، سیاستمدار حزب سوسیال‌دمکرات آلمان در این نامه که در روزنامه‌بیلد به زبان‌های آلمانی و ترکی منتشر شد خطاب به ترک‌های ساکن آلمان نوشت: «صرف نظر از این که روابط میان ترکیه و آلمان تا چه حد دشوار باشد برای ما روشن است که شما، مردم ترک‌تبار در آلمان به ما تعلق دارید، چه گذرنامه آلمانی داشته یا نداشته باشید.»

 

نظرات