خانه » تازه ها, مقالات » «خانم عبادی هر کاری، کار یک شاهی صنار نیست»

«خانم عبادی هر کاری، کار یک شاهی صنار نیست»
۲۲ فروردین ۱۳۹۶

 

8484-1

 

نویسنده: نریمان فاضلی

از متن:

به نظر می‌رسد خانم عبادی بعد از آنکه مورد بازخواست و انتقاد و اعتراض جدی قرار گرفته در مصاحبه با زیتون در صدد رفع و رجوع و توجیه این قضیه برآمده و کوشیده است با کشیدن آستری منطقی و انسانی بر روی ماجرا دست پیش گرفته و کار خود را از باب مراعات منافع و مصالح و وحدت و یکپارچگی کشور جلوه دهد. در این میان خانم عبادی اعتراضات وطن‌پرستان را از ندانستن علاج درد دانسته اما از آنجایی که ایشان آن چیزی را که می‌خواهد بهبود و اصلاح کند نمی‌شناسد، و در حوزه‌ای پیچیده وارد شده است که به ابعاد و زوایای آن آگاهی ندارد، در این مصاحبه مرتکب اشتباهات فراوانی شده است که اعوجاجات فکری ایشان را نشان می‌دهد و چون ضرورت دارد تا پرده پندار و توهم از جلوی چشم این افراد که خود را طبیب دردهای ایران می‌دانند کنار رود و بدانند که چه مقدار این طبابت و دانش‌شان از موضوع عین تولید بیماری و حاد کردن شرایط مزاج است، ناگزیریم در این وجیزه برخی اشتباهات فاحش مصاحبه را نشان دهیم تا ایشان بدانند نمی‌شود بر این بنیان بشری را زنده نگه داشت .
شیرین عبادی که نمی‌داند هر جا که قرار است در مورد وضع حقوق اقوام ایرانی صحبت کند، کلینیک درمان امراض ایران نیست علت حضور خود در این نشست را دعوت پارلمان سوییس گفته تا وضعیت حقوق اقوام را در ایران بررسی کنند.
اینکه مسئله حقوق اقوام در ایران چه نوع مسئله‌ای است که پارلمان سوییس مشتاق شده است آن را با حضور هجری بررسی کند و اساساً این افراد چه کمکی به این پارلمانِ نگران حقوق اقوام می‌توانند بکنند و اینکه چرا خانم عبادی این پارلمانِ نگران را متوجه نکرده که اگر آخر الدواالکی است از نظر هجری اول الدوا اسلحه است، بحث جدایی است که از آن می‌گذریم اما خانم عبادی که به همراهی با تجزیه طلب‌ها متهم شده است در توجیه کار خود می‌گوید: «در این جلسه صرفاً و صرفاً مسئله بررسی حقوق اقوام بود و همه در همین زمینه صحبت کردند. هیچ‌کس درباره تجزیه ایران یا جدایی‌طلبی حرف نزد. من هم در همین ارتباط یعنی نقض حقوق بشر اقوام با توجه به قانون اساسی و ضوابط بین‌المللی حقوق بشر که دولت ایران آن‌ها را پذیرفته است، صحبت کردم.» و سپس با انتقاد از اعتراض ایران‌دوستان می‌گوید: «اما افرادی که معترض حضور من هستند و من برخی از آن‌ها را می‌شناسم و می‌دانم انسان‌های ایران‌دوستی هستند و حسن نیت دارند، مرتکب اشتباه بزرگی شده‌اند. یعنی به جای آن‌که به حرف‌های من استناد کنند، صرفاً سوابق شرکت‌کنندگان را بررسی کرده‌اند. در حالی ‌که سوابق شرکت‌کنندگان و این‌که آن‌ها در محافل دیگر چه گفته‌اند یا چه کرده‌اند به من یا به هیچ‌یک از دیگر شرکت‌کنندگان ارتباطی ندارد و هرکسی مسئول سخنان خودش است.»
این است فلسفه و دلیل حضور ایشان در این نشست. اما شیرین عبادی باید بداند نمی‌شود در یک‌جا با هر کسی نشست و درباره خسن و خسین که دختران معاویه هستند گپ زد و این گپ زدن را به پای یافتن راه حلی جهت حفظ یک پارچگی ایران نامید تا چنانکه ایشان گفته‌اند مبادا به روز لیبی و یوگسلاوی بیافتیم. اما این بانوی محترم که در پی یافتن راه حلی برای حفظ یکپارچگی ایران است ظاهرا نمی‌داند نشستی که در آن شرکت کرده دقیقاً عنوانش چه بوده است و این عنوان چه معنایی دارد و چه دلالتی! یعنی جایی رفته که اصلاً از موضوع جلسه آن مطلع نبوده و ندانسته آن عنوان با آنچه در ذهن اوست دو امر متفاوت هستند.
ایشان می‌گوید در نشستی جهت بررسی حقوق اقوام ایرانی حاضر شده‌اند در حالی که عنوان این نشست تضییع حقوق اقوام و ملیت‌های ایران بوده و نه آنطور که او تصور کرده یا ادعا می‌کند. هر آدم عاقلی وقتی جایی وارد می‌شود به نام و نشان محل توجه می‌کند تا ببیند درست وارد شده است یا اشتباه می‌رود. شاید هم ایشان این تیتر و عنوان بر سر در نشست را دیده‌اند اما از آنجایی که نمی‌دانند این اصطلاحات هر کدام کلید واژه‌ای هستند که به یک متن بزرگ‌تر ارجاع دارند و دلالتشان را باید با ارجاع به آن متن‌های کلان و ایدئولوژیک فهمید، متوجه تمایز بین آن عنوان که تصور کرده‌اند و عنوان واقعی نشده و گویا کماکان متوجه نیست که اگر متوجه بود نمی‌گفت کسی در آنجا درباره تجزیه‌طلبی حرفی نزد. در آنجا اتفاقاً آنچه گفته شد در مورد تجزیه‌طلبی بود اما چون ایشان از آن و ادبیات و محتوای فکری‌اش اطلاع ندارد و از سوی دیگر الزامات و لوازم وحدت ایران را نمی‌داند و بدتر از همه اینکه ایران را نمی‌شناسد و تخیلی خلاف واقع از ملت ایران دارد متوجه منظورو منطق سخنان این مهمانان نشده است.

متن کامل را در لینک دنبال کنید:

خانم عبادی هر کاری، کار یک شاهی صنار نیست

نظرات