خانه » تازه ها, خبرها » ترکیه از امریکا خواست کُردها را از منبج سوریه بیرون کند

ترکیه از امریکا خواست کُردها را از منبج سوریه بیرون کند
۱۴ اسفند ۱۳۹۵

 

TEST-3-392x272

 

از متن:

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، ترکیه اعلام کرده اگر نیروهای کُرد این شهر را تخلیه نکنند، آن را تصرف خواهد کرد.
مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، به خبرنگاران در ترکیه گفت که هدف ترکیه و متحدان شورشی‌اش در سوریه این است که پس تصرف شهر مرزی الباب، به سراغ شهر منبج بروند.
این استراتژی هم‌راستای همان هدفی است که آنکارا به دلیل آن ارتش خود را در ماه آگوست به سوریه فرستاد، یعنی نابود کردن داعش و مانع‌شدن از اینکه نیروهای کُرد سوریه بتوانند به گروه پ.ک.ک در ترکیه وصل شوند.
به گزارش بلومبرگ، آنکارا می‌ترسد که این موضوع حرکت‌های تجزیه‌طلبانه کُردهای درون ترکیه را قوت بخشد. از طرف دیگر شورشیان ارتش آزاد سوریه که تحت حمایت ترکیه هستند، در عملیات ترکیه علیه کُردها در منبج شرکت خواهند کرد.
داود اوغلو بابیان این موضوع،گفته است: «این مسئله برای امنیت ملی ما بسیار مهم است و ما دراین‌باره کوتاه نمی‌آییم.»
در تکمیل گزارش بلومبرگ، گفتنی است ترکیه به مرزهای سوریه و عراق تجاوز کرده و بخش‌هایی از این دو کشور را اشغال کرده است. ارتش پر ادعای و مجهز ترکیه برای روزهای متمادی در برابر مقاومت داعش تحقیر شدند.
ورود ارتش ترکیه به الباب مربوط به هماهنگی‌هایی است که پشت پرده با روسیه انجام شده بود. بعد از نزدیک شدن تصرف الباب، اردوغان به‌عنوان فاتح،در بحرین اعلام کرد «سپر فرات به سوی منبج و رقه پیش خواهد رفت.» هدف سپر فرات و تروریست‌های نزدیک به ترکیه تغییر بافت جمعیتی منطقه و جایگزین کردن جمعیتی عربی سنی تحت حمایت خود برای ایجاد حایل بین کُردهای ترکیه و سوریه است. آنها به‌شدت در فکر تغییر آرایش جمعیت و دموگرافی منطقه هستند که می‌تواند در گام بعدی، در تجزیه سوریه مورد استفاده قرار بگیرد.
ارتش سوریه برای جلوگیری از این پیشروی به سمت منبج حرکت کرد و با رسیدن به منطقه استقرار کُردها، منطقه حائلی بین ارتش ترکیه و کُردها به وجود آورد. ستاد فرماندهی نیروهای دموکراتیک منبیج با اعطای مناطقی به ارتش، عملاً نه تنها منبج را به ترکیه واگذار نکرد، بلکه جلوی پیشروی ترک‌ها گرفته شده و حلب در موقعیت بهتر قرار گرفت. در روزهای آینده رفتار بین نیروهای ترک و سوری در نقطه اتصال به یکدیگر، مهم و تعیین‌کننده خواهد بود.

 

متن کامل را در لینک زیر دنبال کنید:

ترکیه از امریکا خواست کُردها را از منبج سوریه بیرون کند

نظرات