خانه » تازه ها, خبرها » پارلمان اروپا از ترکیه خواست “نسل‌کشی” ارامنه را به رسمیت بشناسد

پارلمان اروپا از ترکیه خواست “نسل‌کشی” ارامنه را به رسمیت بشناسد

۲۷ فروردین ۱۳۹۴

پارلمان اروپا در آستانه صدسالگی کشتار ۱/۵ میلیون تن از ارامنه به دست حکومت عثمانی، قطع‌نامه‌ای تصویب کرده که این رویداد را “نسل‌کشی خوانده است. پارلمان اروپا از ترکیه خواست به انکار این “نسل‌کشی” پایان دهد.

 

2191944_861-300x300

 

پارلمان اروپا چهارشنبه (۲۶ فروردین٬ ۱۵ آوریل) به مناسبت صدسالگی کشتار گسترده ارامنه توسط حکومت عثمانی در بحبوحه جنگ جهانی اول٬ قطع‌نامه‌ای غیرالزام‌آور را به تصویب رسانده که در آن این رویداد تاریخی را «نسل‌کشی ارامنه» خوانده و از ترکیه خواسته که آن را به رسمیت بشناسد.

این قطع‌نامه همچنین از ارمنستان و ترکیه می‌خواهد که روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند. به گزارش نیویورک‌تایمز٬ مقامات ترکیه پیش‌تر اعلام کرده بودند که واکنش‌شان به این اقدام اتحادیه اروپا چیزی جز بی‌اعتنایی نخواهد بود.

رجب طیب اردوغان٬ رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه پیش از تصویب این قطع‌نامه گفت برای رهبران ترکیه «این گوش در و گوش دیگر دروازه خواهد بود.»

بی‌اعتنایی ترکیه می‌تواند به روابط این کشور با اتحادیه اروپا آسیب وارد کند و گفت‌وگوها بر سر عضویت ترکیه در این اتحادیه را باز هم به تعویق بیاندازد.

ترکیه همواره از پذیرش عنوان «نسل‌کشی» (Genocide) برای کشتار گسترده ارامنه سر باز زده است و در توصیف آن رویداد تاریخی می‌گوید صدها هزار تن از شهروندان ترک و مسیحیان ارمنستان جان‌شان را در نبرد میان امپراتوری عثمانی و امپراتوری روس بر سر تصرف آناتولی در جریان جنگ جهانی اول از دست دادند.

به گفته اردوغان برای حکومت ترکیه که میراث‌دار امپراتوری عثمانی است «پذیرش چنین جنایتی ممکن نیست.»

پارلمان اروپا پیش از این نیز در دو مورد دیگر اقدامی مشابه انجام داده بود٬ اما به نظر می‌رسد اقدام جدید بار دیگر بحث‌های گسترده‌ای بر سر ماهیت نسل‌کشی ارامنه برخواهد انگیخت.

این نسل‌کشی از ۲۴ آوریل سال ۱۹۱۵ آغاز شد و چندین سال در طول جنگ جهانی اول ادامه یافت و با فروپاشی امپراتوری عثمانی متوقف شد.

 

 

http://www.pan-iranist.info/%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%86%D8%B3%D9%84%E2%80%8C%DA%A9%D8%B4%DB%8C/

نظرات