خانه » تازه ها, خبرها » پارلمان عراق جلسه انتخاب رهبران جدید را بار دیگر به تعویق انداخت

پارلمان عراق جلسه انتخاب رهبران جدید را بار دیگر به تعویق انداخت

۲۲ تیر ۱۳۹۳

پارلمان عراق بار دیگر در جلسه روز یکشنبه ۲۲ تیر خود برای پایان دادن به بن بست سیاسی و رسیدن به توافق بر سر انتخاب رییس جمهوری، نخست وزیر و رییس پارلمان ناکام ماند.

 

w640_r1_s

 

بنا بر گزارش ها عمده مسئله مورد اختلاف، انتخاب نخست وزیر و تشکیل دولت جدید عراق است.

به گزارش تلویزیون العراقیه، پس از جلسه‌ای کوتاه که صبح یکشنبه برگزار شد، مسئولان پارلمان عراق اعلام کردند که این جلسه تا روز سه شنبه به تعویق افتاده است.

نوری المالکی نخست وزیر شیعه عراق که در راس ائتلاف دولت قانون بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان این کشور قرار دارد، برای سومین دور نخست وزیری خود تلاش می‌کند. آقای مالکی اما با مخالفت سنی‌ها و کرد‌ها روبرو است که او را به تبعیض مذهبی و نژادی علیه خود متهم می‌کنند. احزاب شیعه رقیب مالکی هم امیدوارند بتوانند به نخست وزیری او پایان دهند.

بحران سیاسی عراق در سایه حمله شبه نظامیان اسلامگرا و در راس آن‌ها گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش که از ماه گذشته بخش‌های وسیعی از شمال این کشور را تصرف کرده ‌است، اهمیتی دو چندان یافته است. شبه نظامیان اکنون به فاصله چند صد کیلومتری بغداد پایتخت عراق رسیده‌اند.

تصرف شهر‌های بزرگ در شمال عراق که سنی نشین هستند توسط گروه داعش، باعث شد که مخالفان مالکی بیش از پیش بر کناره گیری او از قدرت تاکید کنند.

به نظر می‌رسد اختلاف بر سر آینده مالکی، توافق بر سر نامزدهای رییس جمهوری و رییس پارلمان را نیز با مانع مواجه کرده است.

منابع خبری داخل عراق گزارش داده‌اند که فراکسیون‌های سنی، سلیم الجبوری را که یک اسلامگرای میانه‌رو است، برای ریاست پارلمان نامزد کرده‌اند.

اسامه النجیفی رییس سابق پارلمان عراق در این باره به خبرگزاری رویترز گفت: «ما نامزد خود را برای ریاست پارلمان عراق معرفی کردیم و هرآنچه لازم است برای خدمت به کشور ارائه دادیم. فراکسیون‌های دیگر را مسئول تاخیر می‌دانیم.»

سیاستمداران عراقی برای رسیدن به توافق و تشکیل دولت تحت فشار ایالات متحده و مراجع شیعه هستند تا بتوانند با پیشروی تندرو‌ها مقابله کنند و مانع از تجزیه عراق بر پایه نژادی و مذهبی شوند.

نیکلای ملادینوف نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور عراق روز شنبه گفت در صورتی که پارلمان این کشور در دستیابی به توافق شکست بخورد، عراق در آشوب غرق خواهد شد.

شمار کشته شدگان در این کشور طی ماه گذشته از مرز ۲۴۰۰ نفر تجاوز کرد.
http://www.pan-iranist.info/%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%B1/

 

 

نظرات