خانه » تازه ها, خبرها » ترکیه موافقت برای استفاده از پایگاه‌هایش علیه داعش را تکذیب کرد

ترکیه موافقت برای استفاده از پایگاه‌هایش علیه داعش را تکذیب کرد

۲۱ مهر ۱۳۹۳

ترکیه گزارش‌ها مبنی بر اعطای مجوز برای استفاده از یک پایگاه این کشور به نیروهای آمریکایی و هم‌پیمانان آن را برای حمله به تروریست‌های داعش در سوریه رد کرده‌است.

 

5A612263-D8C5-44A7-BD61s

خبرگزاری رویترز، روز بیست و یکم مهر، به نقل از «منابع دفتر نخست وزیری ترکیه» نوشت که دولت آنکارا می‌گوید گزارش‌ها در خصوص رسیدن به توافق با آمریکا برای استفاده از پایگاه نظامی اینجیرلیک نادرست بوده هرچند که گفت‌وگو در باره این موضوع ادامه دارد.

یکی از مقامات ترکیه نیز که نخواسته نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفته است که گفت‌وگوها در این باره بر مبنای شروطی که ترکیه پیش از این اعلام کرده بود جریان دارد.

به گفته وی یکی از این شروط هم‌چنان مربوط است به درخواست ترکیه برای ایجاد منطقه ممنوعه پرواز برای هواپیماهای ارتش رژیم بشار اسد در سوریه.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، یکشنبه بیستم مهر گفته بود، توافق ترکیه و آمریکا این امکان را فراهم می‌کند که نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا از پایگاه اینجیرلیک در جنوب این کشور برای حملات هوایی علیه نیروهای «حکومت اسلامی» استفاده کنند.

مقاماتی در وزارت دفاع آمریکا نیز گفته بودند، آنکارا به واشینگتن گفته‌است می‌توان از تاسیسات نظامی ترکیه در نزدیکی مرز با سوریه برای حمله به تروریست‌های داعش بهره گرفت.

در حالی که جامعه بین‌المللی می‌گوید انتظار دارد که ترکیه در مبارزه با داعش نقش موثرتری ایفاء کند و بویژه در نجات کوبانی از تسلط این تروریست هاس اسلام‌گرای افراطی فعالانه وارد اقدام شود، ترکیه دست به اقدام موثری نزده و خبرهایی مبنی بر همراهی های غیر مستقیم ترکیه با داعش به ویژه پیرامون مساله کوبانی وجود دارد.

رهبران ترکیه به روشنی گفته‌اند که همکاری ارتش این کشور در مبارزه با داعش مشروط به این است که ائتلاف بین‌المللی به پیشاهنگی آمریکا، سرنگونی رژیم بشار اسد در سوریه را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

ترکیه بر سر تعیین منطقه پرواز ممنوع بر فراز بخش‌هایی از سوریه نیز اصرار دارد اما آمریکا و ناتو تاکید کرده‌اند که این امر در دستور کار قرار ندارد.

در شرایطی که مقامات آمریکا تایید می‌کنند که حملات هوایی نیروهای ائتلاف کار تروریست های داعش را یکسره نکرده و آنها را تنها تا حدی تضعیف کرده‌است، نیروهای این گروه به تلاش خود برای تسلط بر منطقه راهبردی کوبانی در شمال سوریه ادامه می‌دهند و همزمان، پیشروی آنها به سوی نقاط مرکزی عراق با هدف تسلط بر بغداد، ادامه دارد.

 

http://www.pan-iranist.info/%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87%E2%80%8C%D9%87/

نظرات