خانه » تازه ها, خبرها » یک فعال سیاسی عرب ایرانی تجزیه طلب در لاهه کشته شد

یک فعال سیاسی عرب ایرانی تجزیه طلب در لاهه کشته شد
۱۹ آبان ۱۳۹۶

 

Untitled-1-2

 

احمد مولانیسی، عرب ایرانی مقیم هلند چهارشنبه شب (۸ نوامبر) در شهر لاهه به ضرب گلوله کشته شد. او موسس و رهبر جریان جدایی‌طلب “جنبش آزادی‌بخش الاحواز” بود.

رسانه‌های هلند گزارش دادند که یک ایرانی به نام “احمد مولانا ابوناهض” مشهور به “احمد نیسی” چهارشنبه شب (۸ نوامبر/ ۱۷ آبان) در شهر لاهه هلند به ضرب گلوله کشته شده است.

بر اساس این گزارش این فرد موسس و رهبر “جنبش آزادی‌بخش الاحواز” است که در سال ۱۳۷۶ تاسیس شد و هدف خود را “رهایی خوزستان، بوشهر و هرمزگان و جزایر خلیج فارس” اعلام کرده است.

این گروه همچنین در ایران دست به عملیات مسلحانه زده و از سوی جمهوری اسلامی متهم به “کشتن مردم بیگناه” است. از جمله دو انفجار در مسیر خط لوله اهواز به این گروه نسبت داده می‌شود.

در یک مستند تلویزیونی که شبکه پرس‌تی‌وی، شبکه برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران درباره این گروه تهیه کرده، نام احمد نیسی به عنوان یکی از رهبران این گروه برده شده است.

به گزارش پلیس لاهه، نزدیکان نیسی گفته‌اند که او توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ترور شده است اما پلیس تاکید کرده که نمی‌تواند این خبر را تایید کند.

به گفته پلیس یک مظنون در این رابطه دستگیر شده است.
‫بنا بر برخی گزارشها این قتل توسط حبیب نبگان، یکی از دوستان و همراهان قدیمی احمد نیسی، صورت گرفته است. حبیب نبگان و احمد نیسی در سال ۱۳۸۴ خورشیدی و پس از یک سلسله بمبگذاری‌ در اهواز به امارات فرار کردند و پس از مدتی به اروپا پناهنده و ساکن هلند شدند.

این دو فعال تجزیه طلب پس از مدتی بر سر پول‌های دریافتی از عربستان اختلاف پیدا کرده، از هم جدا شدند و مدتها به تهدید یکدیگر پرداختند.

بر اساس گزارش‌های رسیده این اختلاف در نهایت باعث حذف فیزیکی احمد نیسی به دست حبیب نبگان شد.

نظرات