خانه » تازه ها, خبرها » «عقب‌نشینی نیروهای اقلیم کردستان عراق» از برخی خطوط دفاعی در کرکوک

«عقب‌نشینی نیروهای اقلیم کردستان عراق» از برخی خطوط دفاعی در کرکوک
۲۲ مهر ۱۳۹۶

 

111DDDDC_s

 

مقام‌های اقلیم کردستان عراق گفته‌اند، هزاران نیرو برای مقابله با تهدید نظامی ارتش عراق به کرکوک اعزام شده‌اند، ولی نیروهای پیشمرگه برای کاهش تنش از برخی خطوط دفاعی در این منطقه به صورت محدود عقب‌نشینی کرده‌اند.

به گزارش رویترز، کوسرت رسول، معاون اول رئیس اقلیم کردستان عراق روز جمعه ۲۱ مهرماه گفته‌است، ده‌ها هزار نیرو در کرکوک و اطراف ان مستقر شده‌اند و از روز پنجشنبه تاکنون شش هزار نیروی تازه‌نفس دیگر وارد این منطقه شده‌اند.

ژنرال جیمز متیس، وزیر درفاع آمریکا نیز گفته‌است وضعیت در این منطقه را به طور دقیق زیر نظر دارد.

شورای امنیت اقلیم کردستان عراق شامگاه پنجشنبه نسبت به تحرکات سنگین نیروهای عراق در جنوب کرکوک ابراز نگرانی کرد.

این شورا در بیانیه ای اعلام کرده‌است: ارتش عراق تعداد زیادی تانک، خودروی زرهی و توپخانه در این منطقه مستقر کرده‌است. این نیروها در سه کیلومتری نیروهای پیشمرگه مستقر شده‌اند. گزارش‌های اطلاعاتی حاکی است که آنها در صدد تصرف میدان‌های نفتی، فرودگاه و پادگان نظامی این در منطقه هستند.

در همین حال منابع امنیتی کردستان عراق گفته‌اند، نیروهای پیشمرگه برای کاهش تنش با سه کیلومتر عقب‌نشینی خط دفاعی خود را در ۱۰ کیلومتری جنوب کرکوک مستحکم کرده‌اند و این مأموریت بدون هرگونه درگیری انجام شد.

رویترز می‌گوید، مناطقی که پیشمرگه‌ها از آنها عقب‌نشینی کردند بیشتر مناطق مسکونی است که ساکنان آنها را شیعیان و ترکمان‌ها تشکیل می‌دهند.

این در حالی است که یک سخنگوی نظامی ارتش عراق گفت است، تحرکات نظامی در اطراف کرکوک برای تأمین امنیت منطقه تازه آزاد شده حویجه از دست نیروهای گروه حکومت اسلامی، داعش است.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق طی روزهای اخیر بارها هرگونه استفاده از زور و نیروی نظامی در کرکوک را رد کرده است.

به دنبال برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان تنش بین دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان بالا گرفته‌است.

نظرات