خانه » تازه ها, خبرها » ایران مرز خود را به روی تانکرهای نفتی اقلیم کردستان عراق بست

ایران مرز خود را به روی تانکرهای نفتی اقلیم کردستان عراق بست
‫شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۳ – ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۴

مقامات ایرانی مرز خود را به روی تانکرهای نفت اقلیم خودمختار کردستان عراق بستند. بدین ترتیب اقلیم کردستان درآمد با ارزش داد و ستد نفت با ایران را از دست داد.

 

600x338

به گزارش سایت Iraq Oil Report اعمال این تحریم نفتی علیه اقلیم کردستان عراق، از تاریخ دهم ژوئیه جاری آغاز شد و باعث شد اقتصاد این منطقه خودمختار با مشکلاتی مواجه شود. از سوی دیگر این اقدام ایران عقب گردی برای شرکت های تولید نفت اقلیم کردستان می شود که در فروش تولیدات نفتی خود با مشکل روبرو می شوند.

پیشتر با وجود مخالفت دولت مرکزی عراق، ایران فروش یک چهارم نفت تولیدی اقلیم کردستان را امکان پذیر ساخته بوده است.

در روزهای اخیر منابع خبری از اقلیم کردستان عراق گزارش داده اند که ایران مانع رفت و آمد خودروهای حامل کالا با این اقلیم می شود. از ورود دارو به اقلیم کردستان نیز جلوگیری می شود.

به نظر می رسد این اقدام های ایران در واکنش به سخنان برخی مسئولان اقلبم کردستان درباره عزم خود برای اعلام استقلال از عراق صورت می گیرد.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق از پارلمان این اقلیم خواسته تا زمینه را برای برگزاری همه پرسی استقلال فراهم کند. هم اکنون نیروهای نظامی اقلیم کردستان موسوم به پیشمرگه، کنتزل مناطق مورد مناقشه کردها با دولت مالکی را در دست گرفته اند. شهر نفت خیز کرکوک یکی از مهمترین این مناطق است. این اقدام پس از فرار نیروهای ارتش عراق از این مناطق در پی حمله نیروهای گروه دولت اسلامی موسوم به داعش و تصرف بخش های بزرگی از شمال عراق توسط این گروه، صورت گرفته است.

مقام های دولت مرکزی عراق، اقدام های کردها را محکوم کرده و آن ها را به سوء استفاده از وضع موجود و گاهی هم خیانت و همدستی با اسلامگرایان متهم می کنند.

انتشار خبرهایی مبنی بر آغاز پمپاز نفت از شهر کرکوک به منظور فروش آن در بازارهای جهانی توسط دولت اقلیم کردستان، خشم مقام های بغداد را در پی داشته است.

مقام های جمهوری اسلامی ایران که حامیان دولت مرکزی عراق هستند، تا کنون با سخنان مقام های اقلیم کردستان مبنی بر عزمشان برای استقلال از عراق، اعلام مخالفت کرده اند. از جمله حسین امیرعبدالهیان معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه ایران که گفته است تهران اجازه استقلال اقلیم کردستان را نمی دهد.

نظرات