خانه » تازه ها, خبرها » «مقررات تازه» صدور روادید آمریکا برای ایران و پنج کشور دیگر

«مقررات تازه» صدور روادید آمریکا برای ایران و پنج کشور دیگر
۸ تیر ۱۳۹۶

 

cy11_cw0_w1023_r1_s

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید دولت دونالد ترامپ مقررات تازه‌ای برای صدور روادید برای شهروندان ایران و پنج‌ کشور دیگر به سفارت‌خانه‌های خود ارسال کرده، که بر پایه آن درخواست‌کنندگان باید «یک عضو نزدیک» خانواده یا روابط تجاری در ایالات متحده داشته باشند.

مقررات تازه پس از آن است که دیوان عالی ایالات متحده رای به اجرای بخش‌هایی از فرمان ممنوعیت موقت ورود شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان و پناهندگان به خاک این کشور داد.

در همان زمان خبرگزاری رویترز گزارش داده بود ممنوعیت تازه شامل کسانی می‌شود که «هیچ پیوندی با آمریکا ندارند».

اکنون آسوشیتدپرس در شرح روابط خانوادگی درخواست‌کنندگان روادید می‌گوید آن‌ها شامل، پدر و مادر، همسر، فرزند، دختر یا پسر بالغ، همسر فرزندان، خواهر یا برادر ساکن ایالات متحده می‌شود. همین پیوندها، به جز در موارد خاص، شامل آن‌دسته از پناهجویان کشورهای مختلف که همچنان در انتظار بررسی درخواست‌ پناهندگی خود از دولت آمریکا هستند نیز می‌شود.

آسوشیتدپرس می‌گوید بر پایه مقررات ارسالی برای سفارت‌خانه‌های آمریکا، پدربزرگ و مادربزرگ، نوه‌ها یا اعضای خانواده از جمله دایی، خاله، عمو، عمه یا فرزندان آن‌ها شامل پیوندهای لازم برای کسب روادید نمی‌شود.

وزارت خارجه آمریکا در شرح پیوندهای اقتصادی و تجاری با ایالات متحده، می‌گوید آن‌ها باید «رسمی، تائید‌شده در یک دوره عادی کسب‌وکار و نه فقط برای دور زدن» فرمان مهاجرتی ترامپ باشند.

خبرنگاران، دانشجویان، کارکنان یا استادانی که از دعوت رسمی یا قرارداد کاری بهره‌مند هستند، شامل ممنوعیت نمی‌شوند. این استثناء‌ها کسانی که تنها به‌دنبال روابط تجاری یا آموزشی با سازمان‌ها و نهادهای آمریکایی، به‌منظور گرفتن روادید هستند، را در بر نمی‌گیرد. پیش‌اجاره هتل یا خودرو، حتی اگر پیش‌پرداختی برای آن صورت گرفته باشد، برای گرفتن روادید کافی نیست.

بر اساس مدارکی که به رویت آسوشیتدپرس رسیده، مقام‌های ارشد کنسولگری‌ ایالات متحده می‌توانند استثناءهایی را برای شهروندان کشورهای شـش‌گانه در نظر بگیرند؛ اگر آن‌ها پیش از این «روابط چشم‌گیری با ایالات متحده داشته‌اند».

بخش‌هایی از فرمان مهاجرتی ترامپ که به تائید دیوان عالی آمریکا رسیده، از ساعت هشت‌شب پنج‌شنبه (۴:۳۰ بامداد جمعه به‌وقت تهران) اجرایی می‌شود.

 

نظرات