خانه » تازه ها, خبرها » احمدی‌نژاد رد صلاحیت شد، نبرد رئیسی و روحانی در کارزار انتخابات

احمدی‌نژاد رد صلاحیت شد، نبرد رئیسی و روحانی در کارزار انتخابات
۱  اردیبهشت ۱۳۹۶

 

f9oapzj2lq1xh71l50

 

در آخرین ساعات پنج‌شنبه، ۳۱ فروردین ۹۶، ستاد انتخابات کشور اسامی شش نامزد دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در ایران را از میان صدها داوطلب که برای این مقام نام‌نویسی کرده بودند اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه شماره هشت خود، نام شش نامزد صلاحیت‌دار این دوره از انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران را به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر اعلام کرد:

۱– سیدمصطفی آقا میرسلیم
۲– اسحاق جهانگیری کوشایی
۳– حسن روحانی
۴– سیدابراهیم رئیسی ساداتی
۵– محمدباقر قالیباف
۶– سیدمصطفی هاشمی‌طبا

حمید بقایی، محمد غرضی، علیرضا زاکانی، مصطفی کواکبیان، محسن رهامی، حمیدرضا حاجی بابایی و محمد هاشمی (برادر اکبر هاشمی رفسنجانی) از جمله چهره‌هایی هستند که رد صلاحیت شده‌اند.
همچنین تمام زنانی که برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کرده بودند بدون اینکه به آنها اهمیت داده شود و یا حتی در نقد و بررسی‌های تحلیلگران مورد توجه قرار بگیرند، رد صلاحیت شدند.
در این میان اما مهم‌ترین چهره رد صلاحیت شده محموداحمدی نژاد، فرزند چموش نظام جمهوری اسلامی است. احمدی‌نژاد که پیش‌تر ریاست دولت‌های نهم و دهم را بر عهده داشت، زمانی که عزمش را برای شرکت در دوازدهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری جزم کرده بود با مخالفت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روبرو شد.
احمدی‌نژاد در ماه‌های پایانی سال ۹۵ حمید بقایی را به عنوان نامزد مورد حمایت خود در کارزار دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرد. در همین حال اسفندیار رحیم مشایی، مشاور محمود احمدی‌نژاد نیز در اسفندماه ۹۵ و پس از چند سال سکوت در رسانه‌ها حاضر و به صورت تمام قد از حمید بقایی حمایت کرد.
در همین حال حمید بقایی، محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم مشایی را به عنوان نمایندگان خود به ستاد انتخابات وزارت کشور معرفی و در همان روز با هموار شدن مسیر ورود احمدی‌نژاد به ستاد انتخابات وزارت کشور، احتمال نام‌نویسی او برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری قوت گرفت.
احمدی‌نژاد با بی‌اعتنایی به حکم و خواسته رهبر جمهوری اسلامی به همراه حمید بقایی برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرد و همزمان در چند ویدئو و سخنرانی آیت الله علی خامنه‌ای را مورد انتقادهای پیدا و پنهان قرار داد و اعتبار و مشروعیت جمهوری اسلامی را زیر سؤال برد.
اکنون رد صلاحیت محمود احمدی‌نژاد نشان می‌دهد او نیز به سرنوشت رئیس جمهوران پیش از خود دچار شده و مورد غضب بیت و شورای نگهبان قرار دارد با این تفاوت که او بر خلاف دیگر رئیس جمهوران پیشین تسلیم اراده شخص رهبر نشده و باید دید در روزهای آینده چه واکنشی به این رد صلاحیت نشان خواهد داد.
اکنون با حذف احمدی‌نژاد میدان برای رقابت تنگاتنگ حسن روحانی و سید ابراهیم رئیس سادات باز شده است و کارزار انتخابات در دو جبهه روحانی- رئیسی و همراهی یارانشان، جهانگیری و قالیباف، ادامه خواهد یافت.

 

 

احمدی‌نژاد رد صلاحیت شد، نبرد رئیسی و روحانی در کارزار انتخابات  

 

 

 

نظرات