خانه » تازه ها, خبرها » پاپ: کشتار ارامنه در جنگ جهانی اول “نسل‌کشی” بود

پاپ: کشتار ارامنه در جنگ جهانی اول “نسل‌کشی” بود
شنبه ۵ تیر ۱۳۹۵- ۲۵ ژوئن ۲۰۱۶

پاپ فرانسیس در ارمنستان تعقیب و کشتار ارامنه در جریان جنگ جهانی اول را “نسل‌کشی” خواند. پاپ برای شرکت در مراسم یادبود کشتار ارامنه به ایروان، پایتخت ارمنستان رفته است.

به گزارش اسوشیتدپرس، پاپ روز جمعه در جریان سفر خود به ارمنستان گفت نسل‌کشی مردم ارمنی‌ با انگیزه‌های انحرافی نژادپرستانه، ایدئولوژیک یا مذهبی انجام شد.

 

Pope-Francis-I

 

پاپ در ایروان ارامنه را به عنوان نخستین “ملت مسیحی” در جهان ستود و گفت، در سال ۳۰۱ میلادی مسیحیت در دولت ارامنه به عنوان “دین رسمی” پذیرفته شد در حالی که این اتفاق در امپراتوری روم در سال ۳۸۰ رخ داد.

سفر پاپ فرانسیس به ارمنستان دومین سفر پاپ به این جمهوری است. نخستین بار در سال ۲۰۰۱ پاپ ژان پل دوم به ارمنستان رفت. امروز – شنبه ۲۵ ژوئن – پاپ در ایروان از بنای یادبود “نسل‌کشی” دیدار و حوالی ظهر در یک مراسم مذهبی در میدان شهر شرکت حضور می‌یابد.

پاپ سال گذشته نیز در جریان یک سخنرانی کشتار ارامنه در جریان جنگ اول جهانی در آناتولی را “نسل‌کشی” خواند که با واکنش ترکیه روبرو شد. همان‌زمان آنکارا سفیر واتیکان را به وزارت خارجه فراخواند تا درباره اظهارات رهبر کاتولیک‌های جهان و به‌کارگیری واژه “ژنوسید” (نسل‌کشی) توضیح دهد.

ترکیه با کاربرد عبارت “نسل‌کشی” در مورد وقایع جنگ جهانی اول در شرق امپراتوری عثمانی موافق نیست. اغلب رهبران سیاسی ترکیه بر این باورند که در سال‌های جنگ اول جهانی،‌ نه تنها ارمنی‌ها، بلکه ترک‌ها نیز قربانی ‌ناآرامی‌ها و درگیری‌های خونین آن دوران شده‌اند. ترک‌ها به‌ویژه منکر “اجرای برنامه‌ریزی‌شده‌ی کشتار گروهی ارامنه” هستند.

دولت ارمنستان می‌گوید حدود یک و نیم میلیون نفر از ارامنه ساکن آناتولی (مناطق شرقی امپراتوری عثمانی) در جریان جنگ جهانی اول توسط نیروهای عثمانی کشته شدند. کشتار و کوچاندن اجباری ارامنه از ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ آغاز شد.

ماه گذشته پارلمان آلمان با تصویب قطعنامه‌ای کشتار و کوچاندن اجباری ارامنه آناتولی را “نسل‌کشی” خواند. اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان پارلمان آلمان با این قطعنامه موافقت کردند. دولت ترکیه در واکنش به این قطعنامه سفیر خود در آلمان را به آنکارا فراخواند.

نظرات