خانه » تازه ها, خبرها » گزارش ویژه: برنامه امارات برای حکومت بر مصر

گزارش ویژه: برنامه امارات برای حکومت بر مصر

۱۲ آذر ۱۳۹۴
میدلیست آی

ترجمه: مجید بچاوی

سندی استراتژیک که در اختیار می‌دل ایست آی قرار گرفته است، ناامید شدن محمد بن زیاد از سیسی را فاش می‌سازد.
سندی فوق‌محرمانه که برای ولیعهد ابوظبی، محمد بن زیاد آل نهیان، آماده شده است نشان می‌دهد که امارات متحده عربی امیدش را به توانایی عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر، برای خدمت به منافع کشورهای حاشیه خلیج فارس از دست داده است.
این سند که به‌وسیله یکی از تیم‌های بن زیاد تهیه شده است و تاریخ ۱۲ اکتبر را دارد شامل دو نقل‌قول مهم است که ناامیدی بن زیاد را نسبت به سیسی نشان می‌دهد. سیسی‌ای که کودتای نظامی‌اش با حمایت مالی ولیعهد انجام شد و میلیارد‌ها دلار از این کشور و عربستان را دریافت نمود.

 

IMG19195737-190x190
نقل‌قول اول از ولیعهد این است: «این آقا باید متوجه شود که من یک دستگاه خود‌پرداز بانک نیستم». در ادامه این سند دیده می‌شود که امارات قصد دارد در صورت ادامه سرمایه‌گذاری چه هزینه سیاسی‌ای را به مصر تحمیل کند.
استراتژی آینده نباید صرفا برای نفوذ در دولت مصر تدوین شود بلکه باید برای کنترل آن باشد. می‌توان این بخش از نقل‌قول را اینگونه خلاصه کرد: «از این به بعد من پرداخت خواهم کرد ولی با شرایطی که من می‌گذارم. اگر من پول می‌دهم، من حکومت می‌کنم».
مصر که در سال‌های گذشته تلاش‌های فراوانی برای جلوگیری از کاهش ارزش واحد پولی خود کرده است به شدت به پول امارت، که به بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار مستقیم خارجی مصر تبدیل شده است، نیازمند است. در یک کنفرانس اقتصادی در شرم الشیخ نخست وزیر امارات و حاکم دبی، شیخ محمد بن رشید آل مکتوم، فاش کرد که امارات تا آن تاریخ حدود ۹. ۱۳ میلیارد دلار به مصر کمک کرده است و اینکه وی متعهد به پرداخت ۹. ۳ میلیارد دلار دیگر شده است. کار‌شناسان مبلغ کمکی به سیسی را در حدود ۲۵ میلیارد دلار ارزیابی کرده‌اند که تقریبا نیمی از کمک‌های مالی کشور‌های حاشیه خلیج فارس به مصر می‌باشد.
سند فوق‌الذکر این پرسش را که آیا بن زیاد پاسخ مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌هایش دریافت می‌کند یا خیر را پیش می‌کشد. همچنین نارضایتی از مقامات مصری‌ای را فاش می‌سازد که مقامات اماراتی‌ گمان می‌کردند آن‌ها را در استخدام خود قرار داده‌اند. چرا که روشن شده است که اینان بیش از امارات به مصر وفادار هستند.
در این سند آمده است که در آینده امارات می‌بایست همکاران خود در مصر را با دقت بیشتری انتخاب کند. با ارجاع به کمپینی که هم اکنون در رسانه‌های مصری بر علیه پادشاه جدید سعودی و پسرش در جریان است، در سند قید شده است که مصر می‌بایست این جنگ کلامی را پایان بخشد چرا که باعث رنجش امارات شده است.
در سند استراتژیک آمده است که امارات در سه مرحله در مصر سرمایه‌گذاری بیشتری خواهد کرد که اولین مرحله این سرمایه‌گذاری‌ها در ابتدای سال آینده آغاز خواهد شد. در مرحله سوم، امارات قصد دارد که از جایگاه سرمایه‌گذار به «شریک دایم» تبدیل شود.
در سند آمده است که امارات باید اتاق‌های فکر، دانشگاه‌ها و رسانه‌های مصری را پوشش مالی دهد. این سرمایه‌گذاری‌ها باید روشن و با هدف مشخصی انجام شوند و هر هزینه‌ باید سنجیده شود که چه‌میزان برای ابوظبی سود خواهد داشت.
این سند با جملاتی بی‌پرده جاه‌طلبی‌های امارت برای کنترل مصر را عنوان می‌کند. این هدف در بخشی که توصیه می‌کند سه شرط برای کمک مالی به حکومت سیسی در نظر گرفته شود قرار گرفته است.
آن سه شرط عبارتند از: برداشتن سوبسید بنزین در طول سه سال آینده که به ترتیب ۳۰ درصد در سال اول، ۳۰ درصد در سال دوم و ۴۰ درصد در سال سوم برداشته شود. در مقابل خواسته شود که امارات سیاست واحد پولی مصر در مقایسه با دلار امریکا را تعیین کند، که این موضوع مساوی است با کنترل سیاست پولی مصر؛ و سپس هدف قرار دادن بوروکراسی مصر. هر سه این موضوعات سیاست‌های داخلی کشور مصر هستند.
در ادامه سند آمده است که سیسی مامورین پرداخت خود را ناامید کرده است. کار‌شناسی که روابط روبه‌زوال دو کشور را مورد بررسی قرار داده است گفت: «این انتقاد نشانگر آن است که آن‌ها از سیسی خشنود نیستند و اینکه وی در مسیر اهداف آن‌ها کار نمی‌کند. ایده اصلی که امارات در سر درد این است که بن زیاد باید حاکم واقعی مصر باشد و هرکسی که در مصر حکومت می‌کند باید هرآنچه بن زیاد می‌گوید را انجام دهد».
روابط مصر و عربستان سعودی نیز از زمانی که سیسی مطلع شد که یک فرمانده ارتش مصری که رقیب سیسی نیز است در دو هفته گذشته در عربستان بوده و گفتگوهای محرمانه‌ای را انجام داده است بد‌تر شده است.
منابع نزدیک به مقامات سعودی گفته‌اند که سازمان امنیت مصر از عربستان پرسیده است که سامی عنان، فرمانده سابق ارتش، در آن کشور چکار می‌کند. به مصریان گفته شد که عنان برای دیداری خصوصی و به تنهایی به عربستان سفر کرده است و هیچ کاری از دست حکومت عربستان برای ممناعت از این سفر بر نمی‌آمد.

 

http://www.pan-iranist.info/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D8%B1/

نظرات