خانه » تازه ها, خبرها » ‫سرازیر شدن جنگجویان خارجی به افغانستان و کمک آنها به طالبان

‫سرازیر شدن جنگجویان خارجی به افغانستان و کمک آنها به طالبان

۲۶ فروردین ۱۳۹۴
واشینگتن پست: به نقل از مقامات ارشد افغانستانی و تحلیلگران، صدها جنگجوی خارجی که در حال گریز از حمله نظامی یک ماهه پاکستان هستند و به دنبال پناه گاهی در افغانستان می‌کردند، صفوف فرقه طالبان را تقویت کرده و یکی از خونبارترین حمله های سالهای اخیر این گروه را رقم زده اند.
بنا به گفته این مقامات، تاثیر و نفوذ فزاینده جنگجویان خارجی در این آخرهفته در بدخشان، که استانی در شمال شرقی افغانستان است، کاملا مشهود بود.

 

images-7-190x168

 

جایی که چندصد جنگجوی طالبان به پاسگاه های افغانستانی یورش بردند، ۱۸ سرباز را کشته و ۱۰ نفر را زخمی کردند و ۸ نفر از سربازان را سربریدند، موضوعی که برای اولین بار بوسیله طالبان در این منطقه اتفاق می افتد. شورشیان نیز پس از این عمل اسلحه های این پاسگاه ها را تصرف کرده و درون کوهستان ناپدید شدند.
احمد نوید فروتن، سخن گوی استاندار ایالتی، گفت: جنگجویان خارجی طالبان سر این سربازان را بریدند نه طالبان بومی اینجا. در گذشته، طالبان بومی هرگز چنین قساوتی را انجام نداده بود.

موج جدید جنگجویان خارجی، که احتمالاً در ارتباط با القاعده و شاخه افراطی-خشن پاکستانی طالبان هستند، ابعاد بالقوۀ جدیدی را به درگیری های افغانستان افزوده است، و تهدید به بی ثباتی بیشتری میکنند، در شرایطی که یک سال از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان می گذرد. در حالی که بیشتر نیروهای بین المللی و امریکایی رفته اند، این جنگجویان خارجی نیروهای امنیتی محاصره شده افغانستانی را، که در تلاشند تا خلأ نظامی موجود را پر کنند، بیش از این محک خواهند زد.
افغانستانی ها مدت زیادی است که پاکستان را متهم میکنند به اینکه در مسایل داخلیشان دخالت بیجا کرده و با استفاده از نیروهای امنیتی و نظامی خود از طالبان حمایت میکنند. هم کابل و هم واشنگتن به اسلام آباد فشار آورده اند که مخفی گاه های شبه نظامیان در مناطق قبیله نشین شمال غربی خود که با افغانستان هم مرز هستند را مورد هدف قرار دهد.
روز سه شنبه، در پارلمان افغانستان خشم به اوج خود رسیده بود. مقامات عالی رتبه نظامی و فرماندهان پلیس برای عدم تواناییشان در جلوگیری از هدف قرار گرفتن خشونت آمیز سربازان بوسیله طالبان، مورد مؤاخذه قرار گرفتند. برخی نیز این جنگجویان خارجی را در اتحاد با داعش معرفی کردند.
در ماه جون سال ۲۰۱۴، پاکستان حمله خود را به شمال وزیرستان آغاز کرد. جایی که گفته می شد مخفیگاه سران القاعده و طالبان بوده است. ساکنان محلی آن مناطق میگویند که تعداد زیادی از شورشیان از این مناطق پرجمعیت مرکزی رانده شدند ولی خطر در مرز پاکستان-افغانستان همچنان باقی است. و به نظر میرسد تعداد زیادی از آن شبه نظامیان به درون مناطق مجاور افغانستان رفته اند.
http://www.pan-iranist.info/%D8%B3%D8%B1%D8%B1%DB%8C%D8%B2-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%AC%D9%86%DA%AF%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%81%D8%BA%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86/

نظرات