خانه » تازه ها, خبرها » طالبان پاکستان مسئولیت حمله به فرودگاه کراچی را بر عهده گرفتند

طالبان پاکستان مسئولیت حمله به فرودگاه کراچی را بر عهده گرفتند

۱۹ خرداد ۱۳۹۳

طالبان پاکستان می‌گویند، به تلافی قتل یکی از رهبران خود توسط پهپادهای آمریکایی، به فرودگاه کراچی حمله کرده‌اند. در این حمله که به سالن مسافران ویژه و حمل بار صورت گرفت، دست‌کم ۲۸ تن جان خود را از دست دادند.
017692853_30300

 

اسلام‌گرایان افراطی طالبان در پاکستان مسئولیت حمله شامگاه یکشنبه (۸ ژوئن/ ۱۸ خرداد) به فرودگاه شهر کراچی در جنوب این کشور را بر عهده گرفتند. بنا بر اعلام طالبان، این حمله به تلافی قتل حکیم‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستان، در حمله هواپیماهای بی‌سرنشین آمریکا انجام شده است.
خبرگزاری فرانسه به نقل از شهیدالله شهید، سخنگوی “جنبش طالبان پاکستان” (TTP) این خبر را منتشر کرده است. به نوشته این خبرگزاری، سخنگوی طالبان پاکستان پیشنهاد اخیر دولت پاکستان برای گفت‌وگوهای صلح را “ابزار جنگ” خوانده است. حکیم‌الله محسود اوایل نوامبر ۲۰۱۳ پس از دو سال رهبری دره سوات کشته شد.
به گفته مقامات پاکستان، فرمان ترور ملاله یوسف‌زی، دختر نوجوان پاکستانی را حکیم‌الله محسود صادر کرده بود. از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز صبح دوشنبه به نقل از نیروهای شبه‌نظامی پاکستان جزئیاتی در مورد هویت مهاجمان منتشر کرد.
این خبرگزاری به نقل از رضوان اختر، فرمانده محلی شبه‌نظامیان پاکستان، نوشت: «سه تن از مهاجمان مسلح خود را منفجر کردند و هفت تن دیگر هم توسط نیروهای امنیتی کشته شدند. به نظر می‌رسد مهاجمان ازبک بوده باشند». نیروهای شبه نظامی پاکستان متشکل از سازمان‌های مختلف، وظیفه برقراری نظم و مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی را بر عهده دارند.
حمله به فرودگاه کراچی در ساعات پایانی یکشنبه انجام شد. مهاجمان به ترمینال قدیمی فرودگاه حمله کردند که در حال حاضر از آن برای تردد مسافران ویژه و حمل و نقل بار استفاده می‌شود. بر اساس گزارش‌هایی که رسما تأیید نشده‌اند، مهاجمان با استفاده از کارت‌های شناسایی جعلی توانسته بودند وارد این محوطه شوند.
در این حمله هر ۱۰ مهاجم و تعدادی از نیروهای امنیتی جان باختند. شمار مجموع قربانیان دست‌کم ۲۸ تن اعلام شده است. رسانه‌ها از تیراندازی، انفجار و آتش‌سوزی در جریان حمله خبر داده‌اند؛ یک ساختمان و به گفته شاهدان عینی، دست‌کم سه هواپیما نیز طعمه آتش شدند. نیروهای محلی این درگیری را پس از ۶ ساعت پایان‌یافته اعلام کردند.
طالبان و دیگر گروه‌های افراطی در پاکستان از بیش از ۱۰ سال پیش با دولت مقابله مسلحانه می‌کنند. طالبان پاکستان در ماه مارس سال جاری (۲۰۱۴) فرمان آتش‌بس اعلام کردند تا گفت‌وگوهای صلح با دولت مرکزی در اسلام‌آباد تسهیل شود. این گروه اسلام‌گرای افراطی اندکی بعد آتش‌بس را ملغی کرد. فرودگاه کراچی یکی از بزرگترین و پرترددترین فرودگاه‌های پاکستان است.
کلان‌شهر کراچی در جنوب پاکستان، قلب اقتصادی این کشور به شمار می‌رود.

 

 

http://www.pan-iranist.info/%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%AD%D9%85%D9%84%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%AF%DA%AF%D8%A7/

 

نظرات