خانه » تازه ها, خبرها » قطع همکاری وزرای کرد با دولت ائتلافی نوری مالکی

قطع همکاری وزرای کرد با دولت ائتلافی نوری مالکی

۲۱ تیر ۱۳۹۳

هوشیار زیباری می‌گوید اعضای کرد کابینه نوری مالکی همکاری خود را با دولت ائتلافی عراق پایان داده‌اند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که نخست‌وزیر عراق، کردها را به پشتیبانی از “تروریست‌ها” متهم کرد.

 

30300

هوشیار زیباری که پیش‌تر به عنوان وزیر امور خارجه عراق فعالیت می‌کرد، روز جمعه ۲۰ تیر گفت پس از آن‌که نوری مالکی مدعی شده که کردها در اربیل میزبان تروریست‌ها هستند‌، جناح سیاسی کردها مشارکت‌اش در دولت ملی را پایان داده است.
کردها روز پنجشنبه گفته بودند که از این پس در جلسات کابینه حضور نخواهند داشت. زیباری به خبرگزاری رویترز گفت که علاوه بر وی، وزرای تجارت، مهاجرت، سلامت و معاون نخست وزیر نیز همکاری خود با دولت را متوقف کرده‌اند.
در همین حال برخی رسانه‌ها گزارش دادند که نوری مالکی، نخست وزیر عراق حسین شهرستانی، معاون امور انرژی عراق را به سمت وزیر امورخارجه جدید این کشور معرفی کرده است.
بنا به این گزارش شهرستانی از این پس به جای هوشیار زیباری، که از جمله وزیران مهم کرد در کابینه مالکی به شمار می‌آمد، انجام وظیفه خواهد کرد.
هنوز هیچ مقام رسمی عراق این خبر را تایید نکرده است.
نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق روز چهارشنبه در یک برنامه‌ی تلویزیونی گفت: «با توجه به این حقیقت که اربیل به پایگاه اصلی نیروهای داعش، بعث، القاعده و عملیات‌های تروریستی تبدیل شده، نمی‌توانیم سکوت کنیم.»
نخست‌وزیر عراق علاوه بر آن، کرد‌ها را متهم کرده بود که از شرایط بحرانی موجود سود جسته‌اند تا مناطق تحت کنترل خود را گسترش دهند.
دفتر مسعود بارزانی، رئیس اقلیم خودگردان کردستان، سخنان نخست‌وزیر عراق را ناشی از “تشنج” مالکی و “از دست دادن تعادل” دانست و خواستار کنار‌ه‌گیری وی از قدرت شد.

کنترل دو میدان نفتی توسط پیشمرگه‌های کرد
همزمان با این تحولات خبرگزاری رویترز گزارش داد که نیروهای پیشمرگه کرد کنترل دو میدان نفتی در نزدیکی شهر کرکوک را به دست گرفته‌اند.
منابعی در وزارت نفت و شرکت ملی نفت عراق به این خبرگزاری گفته‌اند که نیروهای کرد، کارگران عرب این میدان نفتی را اخراج کرده و جای آن‌ها را به کارگران کرد داده‌اند.
کردهای عراق ماه گذشته و در پی عقب‌نشینی ارتش عراق از شهر کرکوک و حومه آن، به دلیل پیشروی نیروهای داعش، وارد این مناطق شدند.
اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی عراق از مدت‌ها پیش بر سر کنترل این بخش از خاک عراق که اغلب ساکنان آن کردتبار هستند، اختلاف نظر داشتند.
درخواست سیستانی از گروه‌های عراقی
همزمان با افزایش تنش‌ها میان نیروهای سیاسی در عراق، آیت‌الله علی سیستانی یکی از پر نفوذترین روحانیون شیعه عراقی روز جمعه خواستار احترام گذاشتن به حقوق همه عراقی‌ها شد.
این پیام که توسط یکی از سخنگویان آیت‌الله سیستانی در خطبه‌های نماز جمعه خوانده شد، تصریح شده است: «ما از همه نیروهای مسلح دولتی و نیروهای داوطلب می‌خواهیم که تعهد کامل خود را به مراقبت از حقوق همه شهروندان بیگناه بدون توجه به وابستگی‌های قومی، مذهبی و دیدگاه‌های سیاسی حفظ کنند.»
وی همچنین با تاکید به لزوم اتفاق نظر میان سیاستمداران، خواستار ان شد که از “اظهارنظرهای رادیکال” علیه یکدیگر اجتناب کنند.
در حالی که اختلاف‌های سیاسی میان جناح‌های مختلف در عراق ادامه دارد، شورشیان سنی روز جمعه در نزدیکی شهر رمادی، مرکز استان انبار ۱۱ نیروی پلیس را کشتند. در این درگیری‌ها ۲۴ نفر دیگر نیز زخمی شدند.
نیروهای هم‌پیمان با داعش روز پنجشنبه توانستند بخش‌هایی از غرب شهر رمادی را تصرف کنند. این نیروها همچنین یک پاسگاه پلیس را به کنترل خود در آوردند و پاسگاه دیگری را تخریب کردند.

 

http://www.pan-iranist.info/%D9%82%D8%B7%D8%B9-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88%D8%B2%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D8%A6%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D9%86%D9%88/

نظرات