خانه » تازه ها, خبرها » تشکیل شورای راهبردی زبان فارسی برای کشورهای افغانستان، تاجیکستان و هند

تشکیل شورای راهبردی زبان فارسی برای کشورهای افغانستان، تاجیکستان و هند

۱۷ خرداد ۱۳۹۳

معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی با اشاره به تشکیل اولین شورای راهبردی کشورها و مناطق ویژه حوزه زبان فارسی در حوزه آسیای مرکزی و قفقاز در دو هفته گذشته، از تشکیل دو شورای دیگر در همین راستا یکی مربوط به تاجیکستان و افغانستان و یکی مربوط به کشور هند که زبان فارسی در آن ۷۰۰ سال قدمت دارد، خبر داد.

 

 

IMG11225935

محمدرضا دربندی، معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تقویت فعالیت‌های مرتبط با گسترس زبان فارسی با تشکیل این بنیاد در یکی، دو سال اخیر، گفت: فعالیت‌هایی که ما در گذشته در اتباط با گسترش زبان فارسی انجام می‌دادیم، به این صورت بود که درخواست‌هایی را که از دپارتمان‌های زبان فارسی و رایزنی‌های فرهنگی ایران در کشورهای مختلف به دستمان می‌رسید، آنهایی را که در توانمان بود، برآورده می‌کردیم اما با تشکیل بنیاد سعدی، هم حق و هم انتظار این است که دو اتفاق بیفتد؛ اول اینکه به همه این درخواست‌ها جواب مثبت داده شود و دوم اینکه منتظر نشویم که آنها درخواست کنند، بلکه خودمان نیازسنجی کنیم تا معلوم شود در فلان کشور یا منطقه چه نیازی وجود دارد و برای برآورده کردن آن خودمان پیشقدم شویم.
وی افزود: در همین راستا شورای راهبردی کشورها و مناطق ویژه حوزه زبان فارسی طراحی شد؛ چرا که بعضی کشورها مانند هند و پاکستان و تاجیکستان و افغانستان، خودشان به لحاظ جایگاه زبان فارسی در آنجاها مهم هستند و در بعضی موارد هم این مناطق هستند که اهمیت دارند مثل اروپای شرقی، آمریکای لاتین و غیره. در واقع دیگر یک کشور از این حیث اهمیت ندارد. در این شورا از افرادی که قبلاً در این کشورها و مناطق کار کرده‌اند و الان به کشور برگشته‌اند مثل سفرا و رایزنان فرهنگی و استادان زبان و ادبیات فارسی که به این کشورها اعزام شده‌اند و همچنین کارشناسانی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه، دعوت به عمل آمده است.
معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی اضافه کرد: در این شورا وضعیت موجود و وضعیت مطلوب تعریف شده و برای رسیدن به نقطه مطلوب، برنامه سه ساله‌ای تنظیم و برنامه متناسب با نیاز هر کشور اجرا می‌شود مثلاً در یک کشور تنها نیاز در حوزه آموزش زبان فارسی فعالیت شود و یا در یک کشور دیگر ممکن است لازم باشد غیر از آموزش زبان فارسی، روی ادبیات فارسی برنامه‌ریزی شود و یا در یک کشور دیگر روی لغات اقتصادی در زبان فارسی کار شود چرا که شرکت‌هایی به وفور در این حوزه فعالیت می‌کنند و کسانی که زبان فارسی یاد می‌گیرند، نیاز است به این شرکت‌ها کمک کنند.
دربندی گفت: دو هفته قبل اولین شورای ما در حوزه آسیای مرکزی و قفقاز تشکیل شد و تا دو هفته دیگر هم دو شورا یکی مربوط به کشورهای فارسی زبان تاجیکستان و افغانستان و یک شورا هم مربوط به کشور هند که ۷۰۰ سال سابقه حضور زبان فارسی دارد، تشکیل می‌شود.

 

 

http://www.pan-iranist.info/%D8%AA%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D9%84-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B4/

نظرات