خانه » تازه ها, خبرها » روزهای ناخوش پرستش‌گاه ایلامی، پایتخت ۳ هزارساله‌ی ایران

روزهای ناخوش پرستش‌گاه ایلامی، پایتخت ۳ هزارساله‌ی ایران
۱۹ اسفند ۱۳۹۵

 

TEST-14

 

تپه بسیار عظیم باستانی «دهنو» در پیرامون چغازنبیل که آن را به پرستش‌گاه ایلامی «شوتروک ناهونته»، شاه ایلام میانه و الهه «منزت» نسبت می‌دهند، روزهای بسیار ناخوشی را پشت سر می‌گذراند و به شدت آسیب دیده است.

مجتبی گهستونی دبیر و سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان : «با مشاهداتی که از تپه دهنو داشتم متوجه شدم قهر طبیعت و بی‌وفایی انسان منجر به تخریب‌های بی‌شماری در آن شده است. اینکه رسانه‌ها همیشه از نهادهای متولی حفظ میراث فرهنگی و باستان‌شناسان جلوتر هستند و این نهادهای مسوول توانایی ندارند تا به وظیفه‌ی ذاتی خود و اقناع دولت برای دریافت حمایت‌های مالی و معنوی بکوشد باید غصه خورد و شرمنده شد که میراث فرهنگی یک کشور متمدن چنین مورد هجوم قرار می‌گیرد.»

گهستونی گفت: بخش بزرگی از همه‌ی آثار و محوطه‌ها و بناهایی که از خوزستان ثبت ملی و جهانی شده‌اند، به واسطه طمع حفاران و معارضین در معرض انواع تهدیدها هستند و ظاهرا قرار نیست برای نجات‌بخشی آن‌ها که ازسوی حفاران، کشاورزان و دیگر معارضین دچار آسیب‌های جدی شده اند تلاشی صورت بگیرد.

عبدالمجید ارفعی متخصص زبان‌های باستانی در تایید ارزش تپه دهنو، با مقدمه‌ای می گوید: «مهم‌ترین نکته این است که بتوانیم شهر تاریخی شوش را حفظ کنیم. وارون(برخلاف) بسیاری از تپه‌های خوزستان که روزبه‌روز از بین می‌روند باید تپه‌های باستانی شوش را حفظ کنیم. تپه باستانی دهنو اگر ثبت جهانی شود، می‌توانیم از ویرانی(تخریب) آن جلوگیری کنیم. چون دهنو یک تپه باستانی و تاریخی است که به گمانم(احتمالا) دومین زیگورات بزرگ ایران و خاورمیانه است.»

متن کامل این گزارش را در امرداد بخوانید.

http://amordadnews.com///content/2078/روزهای-ناخوش-پرستش‌گاه-ایلامی-پایتخت-۳هزارساله‌ی-ایران

نظرات