خانه » بیانیه ها, تازه ها » جبهه ملی ایران: ما توطئه برای تجزیه خاک عراق را به شدت محکوم می‌کنیم.

 

جبهه ملی ایران: ما توطئه برای تجزیه خاک عراق را به شدت محکوم می‌کنیم.
عراق به کدام سو می‌رود؟

ما بر آمادگی کامل دولت ایران برای دفاع مقتدرانه از مرزهای کشور در مقابل هرگونه تعرض احتمالی تاکید می‌کنیم اما دخالت نظامی ایران در درون خاک عراق را با حفظ منافع ملی ایران به هیچوجه منطبق نمی‌دانیم و ورود در منازعات عراق را مانند گام نهادن در باتلاقی می‌دانیم که عواقب آن ناپیداست.

jebhe

 

هموطنان عزیز،
کشور همسایه ما عراق در ورطه هولناکی افتاده است. عراق که پس از حمله آمریکا در سال ۲۰۰۳ از شر یک حکومت جبار و خودکامه نجات یافت و می‌باید با بهره‌گیری از فرصت بدست آمده به سوی یک نظام مردم‌سالار با مشارکت همه اقوام و مذاهب پیش می‌رفت، متاسفانه در این مسیر درست و عقلانی قرار نگرفت. به ویژه در سال‌های اخیر آقای نوری المالکی نخست وزیر عراق با در پیش گرفتن فرقه‌گرایی و گروه‌گرایی و بی‌اعتنایی به خواسته‌های سنی‌ها و کرد‌ها و سایر اقلیت‌ها و راه ندادن به آن‌ها برای دخالت در امور کشور و رعایت نکردن موازین دموکراسی و حقوق بشر خشم همه را نسبت به حاکمیت عراق برانگیخت و زمینه‌ای گسترده از نارضایتی فراهم ساخت که درنتیجه آن رفتار‌ها اکنون عراق به خاک و خون کشیده شده و علاوه بر جنگ‌های داخلی، حتی در معرض ازهم گسیختگی و تجزیه قرار گرفته است. که گفته‌اند آنکس که باد می‌کارد طوفان درو می‌کند.
ظاهر قضیه این است که یک گروه بنیادگرا و خشن دو تا پنج هزار نفری به نام «داعش» از خاک سوریه به عراق وارد شده و به سرعت به بخش وسیعی از شمال عراق تسلط پیدا کرده و بالاخره یک خلافت اسلامی اعلام کرده است. اما واقعیت اینست که گروه‌های زیادی مانند نظامیان اخراج شده از ارتش رژیم سابق عراق و اعضای حزب بعث و عشایر سنی مذهب و گروه نقشبندی و اقلیت‌های ناراضی دیگر در این حرکت با گروه داعش همراه شده‌اند. و حتی نیروهای ارتش تحت امر دولت مرکزی نیز به گونه‌ای سئوال برانگیز، بدون کمترین مقاومتی در مقابل معارضین صحنه را برای پیشرفت آنان خالی کرده و مقدار زیادی سلاح‌های سنگین و سبک را برای آن‌ها به جای گذارده‌اند. در این میان کردهای عراق نیز با استفاده از موقعیت، منطقه نفت خیز کرکوک را اشغال نموده و سودای اعلام استقلال در سر می‌پرورانند.
درچنین شرایطی تنها راه نجات عراق کناره‌گیری آقای نوری المالکی از قدرت و تشکیل یک دولت فراگیر وحدت ملی با شرکت تمام اقوام و گروه‌های سیاسی و مذهبی و حرکت در جهت حفظ آرامش و یک پارچکی عراق است. هرگونه مداخله نظامی خارجی در عراق به مثابه ریختن بنزین بر روی آتش شعله‌ور جنگ داخلی ومنطقه‌ای است.
جبهه ملی ایران حوادث عراق را مشابه سایر رویدادهای منطقه خاورمیانه در راستای رقابت‌ها و مناقشات قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای و کشمکش بین آن‌ها ارزیابی می‌کند و امیدوار است شخصیت‌های ملی و رهبران سیاسی و مذهبی عراق با درایت و هوشیاری و دوری جستن از تنگ نظری‌های مذهب محورانه و قوم‌گرایانه یک دولت فراگیر ملی در عراق تشکیل داده و ثبات و امنیت و یک پارچگی کشور عراق را حفظ نمایند.
ما توطئه برای تجزیه خاک عراق و یا هر کشور دیگر خاورمیانه را به شدت محکوم می‌کنیم. ما بر آمادگی کامل دولت ایران برای دفاع مقتدرانه از مرزهای کشور در مقابل هرگونه تعرض احتمالی تاکید می‌کنیم اما دخالت نظامی ایران در درون خاک عراق را با حفظ منافع ملی ایران به هیچوجه منطبق نمی‌دانیم و ورود در منازعات عراق را مانند گام نهادن در باتلاقی می‌دانیم که عواقب آن ناپیداست.

تهــــران – جـــبهـه ملـــی ایـــران
شانزدهم تیرماه ۱۳۹۳

 

نظرات