خانه » تازه ها, مقالات » اسلامیزاسیون و تداوم بحران هویتی در ترکیه، نگاهی به کتاب «اسلامیزاسیون در ترکیه»

اسلامیزاسیون و تداوم بحران هویتی در ترکیه، نگاهی به کتاب «اسلامیزاسیون در ترکیه»
۱۷ فروردین ۱۳۹۶

نویسنده: آرسام محمودی

 

arsam
از متن :
اسلامیزاسیون در ترکیه نام مجموعه مقالاتی از استادان عمدتاً ترک دانشگاه‌های امریکا و ترکیه است که در سال ۲۰۱۱ در قالب کتابی تحت عنوان “Islamization of Turkey under the AKP Rule” به چاپ رسیده است. این کتاب در ایران در سال ۹۴ توسط انتشارات صمدیه و توسط نوژن اعتضادالسلطنه ترجمه شده است. این مجموعه مقالات حاوی داده‌ها و اطلاعات مهمی پیرامون اوضاع سیاسی- اجتماعی ترکیه‌ی معاصر است که خواننده را با زوایای پنهان جامعه‌ی ترکیه آشنا می‌سازد. نوشته شدن این مقالات توسط استادان ترک و پژوهشگران مسائل ترکیه ارزش آن‌ها را دو چندان می‌کند. البته باید به ترجمه‌ی ضعیف و در پاره‌ای موارد ناشیانه‌ی این اثر اشاره کرد، برای مثال «کانون روشنفکران» یا Aydinlar Ocaği که نام یک تشکیلات اسلامگرا و ترک‌گرا در ترکیه است به «سازمان آتشدان! روشنفکران» برگردان شده است. Ocağ در ترکی به معنای محل تمرکز است و کاربردی دوگانه دارد، گاهی به معنای محل تمرکز آتش و گرما، و گاهی اوقات به عنوان کانون، بنابراین در اینجا این واژه به معنی کانون است نه آتشدان. اما این اشتباهات از ارزش پژوهش‌ها و آمارهایی که در این کتاب گردآوری شده‌اند، نمی‌کاهد.
داده‌هایی که در کتاب بیان شده بیانگر تناقضات هویتی در ترکیه و خطراتی است که با رشد بنیادگرایی، ترکیه و خاورمیانه را تهدید می‌کند. در این نوشته سعی شده با بررسی نکات مهم این کتاب به بحران‌های جاری کشور ترکیه اشاره شود.
نخستین بارقه‌های رشد اسلامگرایی در ترکیه‌ی معاصر و نقش نیروهای نظامی:
نظر غالب در ایران این است که ارتش لائیک ترکیه در سطوح مختلف و به شکلی یکپارچه مخالف سیاست‌های اسلامگرایانه بوده است، اما با مقالاتی که پژوهشگران مسائل ترکیه در این کتاب ارائه داده‌اند، دید تازه‌ای در مخاطب ایجاد می‌شود.

 
‫ متن کامل مقاله را درلینک زیردنبال فرمایید:

اسلامیزاسیون و تداوم بحران هویتی در ترکیه، نگاهی به کتاب «اسلامیزاسیون در ترکیه»

نظرات