خانه » تازه ها, خبرها » اشتیاق کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از ائتلاف دوباره با آمریکا

اشتیاق کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از ائتلاف دوباره با آمریکا
۲۶ اسفند ۱۳۹۵

 

216_03

 

مشاور بلندپایه محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان در پی دیدار بن سلمان با ترامپ در کاخ سفید، در بیانیه ای، این دیدار را نقطه عطفی تاریخی در روابط دو کشور دانست.

تمجید فراوان از درک زیاد ترامپ درباره اهمیت روابط آمریکا و عربستان در این بیانیه، نشانه اشتیاق کشورهای عربی سنی برای ائتلاف دوباره با آمریکا پس از تیرگی روابط به دنبال توافق هسته ای است که باراک اوباما، رئیس جمهور قبلی آمریکا با ایران شیعه که رقیب این کشورهای عربی سنی است امضا کرد.

سایمون هندرسون، عضو مؤسسه خاور نزدیک واشنگتن و مدیر برنامه سیاست انرژی و خلیج فارس در این مؤسسه گفت دولت جدید امریکا عربستان سعودی را بخش مهمی از خاورمیانه (غرب آسیا) و کشور مهم برای داشتن رابطه ای مثبت با واشنگتن می داند، حتی اگر مسائل آزاردهنده ای در این رابطه وجود داشته باشد. دولت جدید از این نظر با دولت اوباما فرق دارد،‌ بنابراین آنها می خواهند این تفاوت آشکار را نشان دهند.

محمد بن سلمان سه شنبه در ضیافت ناهار با ترامپ و مشاوران در کاخ سفید نیز شرکت کرد.
به گفته هندرسون، این دیدار مهم تر از دیداری است که در ابتدا برنامه ریزی شده بود.

کریستین اسمیت دیوان کارشناس بلندپایه مؤسسه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در واشنگتن گفت عربستان و دیگر کشورهای عربی سنی حوزه خلیج فارس پیش بینی مثبتی درباره دولت ترامپ داشته اند به ویژه وقتی بحث مهار نفوذ شرورانه ایران در منطقه مطرح است.

دولت ترامپ ماه فوریه پس از آزمایش موشکی ایران گفت به ایران هشدار می دهد

به گفته هندرسون دولت ترامپ همچنین ایجاد آشتی بین عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با اسرائیل را فرصتی برای متحد کردن آنها علیه تهدید ایران می داند.

رویداد دیگری که نشانه ای از گشایش آمریکا در قبال متحدان عربی خود در حوزه خلیج فارس است، دیدار روز سه شنبه رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا با عبدالله بن زیاد وزیر خارجه امارات متحده عربی است.

به طور کلی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اوباما را فردی بی تفاوت می دانستند و با دیپلماسی دولت وی که منجر به توافق برای لغو شمار زیادی از تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه ایران در ازای محدود کردن فعالیت های هسته ای این کشور شد، مخالف بودند.

اوباما در مقاله ای که پارسال در نشریه آتلانتیک منتشر شد، از متحدان عربی که خواستار اقدام آمریکا هستند اما خودشان هیچ خطری را به جان نمی خرند، ‌انتقاد کرد و گفت آنها می خواهند سواری مجانی بگیرند.

دایوان در یک سخنرانی در واشنگتن گفت عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پس از ناامیدی از اوباما، در حال پاسخگویی به سیاست خارجی ترامپ هستند که بیشتر مبتنی بر رویکردهای شخصی وی است.
به موجب این سیاست جارد کوشنر داماد ترامپ، نقش مهمی در ارتباط با متحدان عربی حوزه خلیج فارس ایفا می کند.

سفر محمد بن سلمان به آمریکا نشانه این است که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای برقراری روابط نزدیکی که فکر می کنند خیلی به نفع آنهاست، سعی می کنند به سرعت از این فرصت استفاده کنند.

منبع:بلومبرگ
https://www.bloomberg.com/politics/articles/2017-03-15/trump-wins-saudi-praise-for-turning-point-after-meeting-prince

نظرات