خانه » تازه ها, خبرها » توافق‌نامه فروش اورانیوم چهار درصدی ایران به روسیه امضا شد

توافق‌نامه فروش اورانیوم چهار درصدی ایران به روسیه امضا شد

سه شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خبر داد که «توافق‌نامه» فروش ۹ تن اورانیوم با غلظت چهار درصد ایران به روسیه امضا شده و با فروش این سوخت ایران «عملا» وارد «کلوپ فروشندگان خدمات غنی‌سازی اورانیوم» در جهان خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، روز سه‌شنبه، سوم آذرماه، گفت: «حدود ۹ تن اورانیوم غنی‌سازی‌شده به روس‌ها می‌فروشیم، پول غنی شدن تبدیل و ماده اولیه‌اش را می‌گیریم و مابه‌ازای آن ۱۴۰ تن اورانیوم طبیعی وارد می‌کنیم که رقم بسیار بالایی است.»

 

th

 

وی خبر داد که «توافق‌نامه» این قرارداد امضا شده و رئیس جمهور روسیه نیز دستورات لازم را در این باره داده است.

خبر توافق فروش اورانیوم به روسیه یک روز پس از آن منتشر می‌شود که ولادیمیر پوتین ممنوعیت همکاری با ایران در زمینه غنی‌سازی را لغو کرد.

بر اساس توافق اتمی وین، ایران باید برای مدت ۱۵ سال اورانیوم غنی‌شده خود را در حدود ۳۰۰ کیلوگرم با غلظت ۳.۶۷ درصد حفظ کند و مقادیر مازاد بر آن را در ازای درﯾﺎﻓﺖ اوراﻧﯿﻮم ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺑﻪ ﺧﺮﯾﺪار ﺑﯿﻦ‌اﻟﻤﻠﻠﯽ فروخته یا رقیق کند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در نامه رسمی خود به رئیس ‌جمهور برای اجرای توافق اتمی وین، معامله‌ اورانیوم غنی‌شده‌ موجود در برابر کیک زرد و اقدام در مورد بازطراحی رآکتور‌ آب سنگین اراک را «تنها هنگامی» مجاز دانسته بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «پایان» پرونده ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران را اعلام کند.

 

نظرات