خانه » تازه ها, خبرها » واکنش اوباما به سخنان آیت الله خامنه‌ای پیرامون توافق هسته‌ای

واکنش اوباما به سخنان آیت الله خامنه‌ای پیرامون توافق هسته‌ای

۲۳ فروردین ۱۳۹۴

باراک اوباما روز گذشته و در حاشیه نشست سران قاره آمریکا با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت که از صحبت‌های رهبر جمهوری اسلامی ایران در خصوص تفاهم سیاسی لوزان شگفت زده نشده است.

 

images-5

آیت الله خامنه ای پنج شنبه گذشته طرف مقابل در گفت‌وگوهای هسته‌ای را «لجوج، بدعهد، بدمعامله و اهل از پشت خنجر زدن» توصیف کرده بود.

رییس جمهوری آمریکا افزود که ایران سیاست‌های خود را درباره مساله هسته‌ای دنبال می کند و نیاز دارد که به گفته او «تندروهای داخلی را راضی نگه دارد».

باراک اوباما تاکید کرد، ممکن است راه‌هایی وجود داشته باشد برای رسیدن به یک توافق نهایی هسته ای که هم بتواند رضایت طرف‌های ایرانی را در بر بگیرد و هم اهداف اصلی این توافق را تامین کند.

اوباما: تحریم‌ها مرحله به مرحله برداشته می‌شوند

رئیس جمهور آمریکا گفت: هنوز کاری انجام نشده و آن‌چه که بدان رسیده‌ایم یک چارچوب سیاسی است و این چارچوب مسیر ایران برای رسیدن به بمب را می بندد و در مقابل تحریم‌ها به صورت مرحله به مرحله‌ برداشته می‌شود.

به گزارش فارس، باراک اوباما در سخنانی در حاشیه نشست سران قاره آمریکا از تبدیل مذاکرات هسته‌ای با ایران به دعواى سیاسی توسط جمهورى‌خواهان در کنگره انتقاد کرد و گفت: این مسئله باید متوقف شود چرا که این امری مسئله ساز است و حزب گرایی تمام مرزها را در آمریکا درنوردیده است.

وی درادامه با اشاره به این‌که از نظرش راه حل دیپلماتیک بهترین مسیر برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای است، ابراز داشت که از این‌که برخی از رهبران ایران از برخی بندهای توافق انتقاد می‌کنند متعجب نشده است.

وی افزود: این چارچوب مسیر ایران برای رسیدن به بمب هسته‌ای را می بندد و در مقابل آن تحریم‌ها به صورت مرحله به مرحله‌ برداشته می‌شود و با تخلف آنها دوباره اعمال می‌شوند.

اوباما با دفاع از متن بیانیه لوزان تصریح کرد: «آن‌چه که ما به آن رسیدیم یک چارچوب برای راست آزمایی بی‌سابقه درایران طی دو دهه ی آینده است که به شکل مهمی سانتریفیوژهای ایران را کاهش می‌دهد و روند دست‌یابی ایران به سلاح هسته ای را می بندد و در مقابل آن خواستار برداشتن تحریم‌ها به شیوه ای مرحله ای می شود و به ما اجازه می دهد تا اگر ایران توافقنامه را نقض کند دوباره آن‌ها را اعمال کنیم.»

وی با اشاره به این‌که آمریکا ظرفیت بازگشت سریع تحریم‌ها را در صورت شکسته شدن هرگونه توافق، حفظ می‌کند، ابراز داشت که احتمال موفقیت مسیر دیپلماتیک بیشتر از احتمال موفقیت حفظ تحریم‌های کنونی یا اعمال تحریم‌های اضافی است و حتی از رویکرد نظامی نیز موفق‌تر است.

رئیس جمهور آمریکا درادامه این نشست خبری در پاناما از هیلاری کلینتون شاخص‌ترین نامزد دموکرات‌ها درانتخابات ریاست جمهوری آمریکا دفاع کرد و وی را گزینه ممتاز برای ریاست جمهوری کشورش دانست.

 

 

http://www.pan-iranist.info/%D9%88%D8%A7%DA%A9%D9%86%D8%B4-%D8%A7%D9%88%D8%A8%D8%A7%D9%85%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%86%D9%87%E2%80%8C/

نظرات