خانه » تازه ها, خبرها » افزایش بی‌سابقه نرخ دلار در بازار تهران

افزایش بی‌سابقه نرخ دلار در بازار تهران

۰۸ آذر ۱۳۹۳

گزارش ها حاکی است که بهای دلار در بازار تهران در روز شنبه هشتم آذرماه افزایش یافته است. طبق یکی از این گزارش ها از هفته گذشته تاکنون بهای هر دلار آمریکا ۱۶۰ تومان افزایش داشته است.

 

A908EEBA4_w640_r1_s

به گزارش خبرگزاری مهر، بهای هر دلار امریکا در روز یکشنبه هفته گذشته در بازار آزاد سه هزار و۲۳۶ تومان بود، که با روندی افزایشی روز شنبه هشتم آذرماه به حدود سه هزار و ۳۹۵ تومان رسیده است.

این درحالی است که به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران،‌ایسنا، بهای دلار در بازار آزاد در تهران با افزایش ۵۰ تومان در روز شنبه نسبت به پنجشنبه نرخ هر دلار آمریکا در بازار تهران تا ۳ هزار و ۳۵۰ رسیده است.

به گزارش «خبر آنلاین» فعالان اقتصادی در انتظار داشتند که مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد، اما با تمدید این مذاکرات تقاضا برای خرید دلار افزایش یافته که باعث افزایش نرخ دلار در بازار شده است.

طبق این گزارش، کمال سید علی،‌ معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در این زمینه گفته است :« فعالان اقتصادی پیش از سوم آذر ماه انتظار حصول توافق نهایی از مذاکرات هسته ای را داشتند. این موضوع باعث شد پس از تمدید مذاکرات موجی از خرید در بازار ایجاد شود.»

محمدمهدی رییس‌زاده، رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، افزایش نرخ ارز را با کاهش قیمت نفت مرتبط دانسته است

وی همچنین عواملی چون افزایش نرخ ارز رسمی در بودجه سال آینده و کاهش تولید ارز و افزایش تقاضا را از جمله دیگر دلایل افزایش نرخ ارز در بازار عنوان کرده است.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این که قیمت نفت در بودجه سال آینده ۷۵ تا ۸۰ دلار پیش‌بینی شده، افزود: این در حالی است که برخی‌ها قیمت نفت را تا ۶۰ دلار هم پیش‌بینی کرده‌اند که طبیعتا درآمدهای ارزی کشور از محل فروش نفت را کاهش می‌دهد و نباید فراموش کرد که ما تحریم هستیم و نمی‌توانیم هر چقدر دلمان می‌خواهد نفت بفروشیم.

به گفته محمدمهدی رییس‌زاده احتمالا ایران روزانه با کسری ۲۰ میلیون دلاری به دلیل کاهش بهای نفت مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر در حالی نرخ دلار در هفته اخیر با افزایش روبه رو شده است که طی یکسال اخیر با کمترین تغییرات و تحولات مواجه بوده و آرامش در این بازار برقرار بوده است.

در همین زمینه، ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی پیشتر در مورد نرخ ارز گفته بود: ثبات نرخ ارز در یک سال گذشته به این معنا بوده است که ۶۰ درصد از دامنه نوسانات نرخ ارز کاهش یافته و حدود ۶.۵ درصد متوسط قیمت آن پائین آمده است.

 

 

http://www.pan-iranist.info/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%D9%8A%D8%B4-%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82%D9%87-%D9%86%D8%B1%D8%AE-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1/

نظرات