خانه » تازه ها, خبرها » داعش بزرگترین شهر مسیحی نشین عراق را تصرف کرد

داعش بزرگترین شهر مسیحی نشین عراق را تصرف کرد

۱۶ مرداد ۱۳۹۳
نیروهای داعش یا «خلافت اسلامی» روز پنجشنبه تصرفات خود را در شمال عراق گسترش دادند و شهر «قره قوش» یا «بخدیدا» بزرگترین شهر مسیحی نشین عراق را اشغال کردند.

w748_r1_s

 

«قره قوش» با حدود ۵۰هزار نفر جمعیت، در فاصلهٔ ۳۲ کیلومتری جنوب شرقی موصل قرار دارد.

اسقف مسیحیان کرکوک به خبرگزاری فرانسه گفت: شهرهای قره قوش،تل کیف، برطله، و کَرِملِش که شهرهایی عمدتا مسیحی نشین هستند به دست داعش افتاده و ده ها هزار تن از اهالی وحشت زده این شهرها بسوی کردستان عراق گریخته اند. او وضعیت را «فاجعه بار و غیرقابل توصیف» خواند و خواستار اقدام فوری شورای امنیت سازمان ملل شد.

به گزارش سازمان جوانان پان ایرانیست به نقل از رادیو فردا، قره قوش پس از آن سقوط کرد که نیروهای پیشمرگه کردستان، منطقه را ترک کردند. گزارشها حاکیست پیشمرگه های کرد پس از تحمل شکست از نیروهای داعش، وادار به عقب نشینی شدند.

شورای امنیت سازمان ملل روز سه شنبه حملات «خلافت اسلامی» در عراق را محکوم کرده و در مورد ثبات و امنیت منطقه هشدار داده است؛ همزمان یونیسف می‌گوید گزارش‌هایی در مورد مرگ ۴۰ کودک اقلیت ایزدی در شمال آن کشور، مناطقی که به تصرف این خلافت خودخوانده درآمده، دریافت کرده است.

به گفته یونیسف، این کودکان به دلیل «اثرات مستقیم خشونت، آوارگی و تشنگی» جان خود را از دست داده‌اند.

طی دو هفته گذشته این دومین بار است که بیانیه‌ای قوی از سوی شورای امنیت ملل متحد، علیه گروه «خلافت اسلامی» (پیشتر: دولت اسلامی عراق و شام) منتشر می‌شود.

اسلام‌گرایان افراطی گروه خودخوانده «خلافت اسلامی» طی ماه گذشته و آغاز حملاتشان در عراق به پیشرفت‌هایی در خاک آن کشور دست پیدا کرده و توانسته‌اند بخش‌هایی از آن را تصرف کند.
http://www.pan-iranist.info/%D8%AF%D8%A7%D8%B9%D8%B4-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%AD%DB%8C-%D9%86%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D8%B5/

نظرات