خانه » تازه ها, خبرها » چهار پرسش اساسی درباره ترامپ و تحریم سپاه پاسداران

چهار پرسش اساسی درباره ترامپ و تحریم سپاه پاسداران

۲۵, بهمن , ۱۳۹۵

 

TEST-1-392x272

 

خلاصه ای از مقاله منتشره در بلومبرگ

۱-آیا ترامپ توان تحریم سپاه ایران را دارد؟

دولت ترامپ در حال بررسی این موضوع است که آیا سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار بدهد یا خیر؟

این تصمیم به دلیل ابعاد گسترده‌ای که دارد آثار اقتصادی، سیاسی و ژئوپولتیک فراوانی به جا خواهد گذاشت.
اگر دولت ترامپ تصمیم بگیرد که یک یگان نظامی همچون سپاه را به عنوان یک گروه تروریستی در فهرست تحریم قرار بدهد، این موضوع قطعا فشار را بر ایران مضاعف خواهد کرد.

آمریکا معتقد است که قرار دادن احتمالی سپاه در فهرست تحریم‌ها از جمله به دلیل برنامه‌های موشکی ایران خواهد بود اما تهران اعتقاد دارد که توافق هسته‌ای با ۶ قدرت جهان ارتباطی با برنامه موشکی‌اش ندارد و این برنامه نمی‌تواند نقض قطعنامه‌های شورای امنیت باشد.

سپاه در سال ۱۹۷۹ به عنوان یک نیروی امنیتی قابل اطمینان در زمانی که وفاداران به نظام جدید در ایران در آن سال در میان نیروهای نظامی مشخص نبودند، پدید آمد.
این نیرو فرماندهان متفاوتی با اقتدارهای بالایی دارد که همه از نظر سازمانی تحت فرماندهی آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران قرار دارند.

۲-با وجود این آیا می‌توان گفت که ادعای آمریکا مبنی بر ارتباط سپاه با فعالیت‌های نظامی و شبه نظامی در منطقه صحت دارد؟

آمریکا از سال ۱۹۸۴ ایران را به عنوان دولت حامی تروریسم معرفی کرده و مدعی است که ایران از برخی گروه‌های شبه نظامی از جمله حزب‌الله لبنان و گروه‌های شیعه شبه نظامی عراق حمایت می‌کند.
آمریکا مدعی است که سپاه، نخستین حلقه از مکانیسم حمایت ایران از گروه‌هاست.
باید توجه داشت که قراردادن بخشی از ارتش و نیروهای نظامی یک کشور به عنوان یک سازمان تروریستی در دنیا بی‌سابقه است.

۳-این موضوع چه پیامی برای ایران دارد؟

به وضوح می‌توان گفت که آمریکا در حال ارسال این پیام است که ما می‌خواهیم شما را سرنگون کنیم. این اقدام به دیگران این پیغام را می‌دهد که از هر گونه کمک یا سرمایه‌گذاری در ایران خودداری کنید.

۴-اما در مقابل واکنش ایران به این موضوع چه خواهد بود؟

باید توجه داشت که برخی از نیروهای نظامی ایران در خارج از مرزهای این کشور حضور دارند. از جمله می‌توان به حمایت این نیروها از بشار اسد در سوریه و کمک به حذف داعش از سوریه و عراق اشاره کرد.
محجوب زویری استاد مسائل خاورمیانه در دانشگاه قطر می‌گوید که این دسته از نیروهای ایرانی توان آن را دارند که در عراق و سوریه برنامه واشنگتن درباره داعش و بحران سوریه را کاملا به‌هم بزنند.

بنابراین اگر دولت ترامپ تصور می‌کند که قراردادن نام سپاه در فهرست تروریسم ساده خواهد بود تقریبا تصور اشتباهی است.

اقدام ترامپ قطعا بر مناسبات تجاری شرکت‌های خارجی با ایران اثر زیادی خواهد گذاشت. حتی این اقدام می‌تواند برای از بین بردن برجام به اندازه کافی تحریک‌کننده باشد.

این اقدام حامل این پیغام است که اوضاع درباره ایران بحرانی‌تر خواهد شد؛ بنابراین به همان اندازه که تاثیرات تصمیم ترامپ به ایران بزرگ باشد ایران نیز واکنش بزرگ‌تری به آن نشان خواهد داد.
منبع: بلومبرگ
https://www.bloomberg.com/politics/articles/2017-02-09/why-trump-might-target-iran-s-revolutionary-guard-quicktake-q-a

نظرات