خانه » تازه ها, خبرها » قیمت نفت به پایین‌ترین سطح خود در چهار سال گذشته رسید

قیمت نفت به پایین‌ترین سطح خود در چهار سال گذشته رسید

۲۱ مهر ۱۳۹۳
قیمت نفت برنت در روز دوشنبه ۲۱ مهرماه به بشکه‌ای زیر ۸۸ دلار سقوط کرد که پایین‌ترین قیمت طی چهار سال گذشته است.

 

029DBF9D-3C25-4F95-9425-E347BF0B

به گزارش خبرگزاری رویترز، افت چشمگیر قیمت نفت در روز دوشنبه بعد از انتشار گزارش‌هایی پیرامون پیام عربستان سعودی درباره تمایل این کشور برای بالا نگه داشتن حجم تولید نفت اتفاق افتاد.

عربستان که تولید نفت آن معادل یک سوم کل تولید نفت اوپک است می‌گوید که حجم تولید خود را در سطح بالا نگه خواهد داشت، حتی اگر این کار منجر به کاهش قیمت نفت شود.

چندین منبع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند عربستان اعلام کرده است که این کشور می‌تواند با نفت بشکه‌ای ۹۰ یا ۸۰ دلار هم موافقت کند.

وزیر نفت کویت نیز می‌گوید که احتمال نمی‌رود اعضای اوپک حجم تولید نفت خود را برای افزایش قیمت آن پایین بیاورند.

بیورنی شیلدراپ، تحلیلگر ارشد موسسه «سی‌ای‌ب» در اسلو به این خبرگزاری گفته است با توجه به اظهارات عربستان و کویت، انتظار نمی‌رود که تولید نفت اوپک حداقل تا اجلاس بعدی این سازمان که ۲۷ نوامبر (یک و نیم ماه دیگر) برگزار خواهد شد، کاهش یابد.

رویترز می‌نویسد قیمت نفت برنت در روز دوشنبه به پایین‌ترین سطح خود از دسامبر سال ۲۰۱۰ سقوط کرد و کمتر از ۸۸ دلار به ازای هر بشکه معامله شد، اما دوباره مقداری بالا رفت و به ۸۸ دلار و ۶۰ سنت رسید.

قیمت نفت آمریکا نیز با افت ۸۰ سنتی نسبت به روز گذشته به ۸۵ دلار و ۲ سنت رسید.

این گزارش به افزایش ۹.۵ درصدی واردات نفت چین طی ماه گذشته نسبت به ماه قبل آن اشاره کرده است که باعث شد قیمت نفت مقداری بالا بماند.

چین معمولا زمانی که قیمت نفت در حد پایین است، وارداتش را افزایش می‌دهد تا ذخایر استراتژیک خود را بالا ببرد. با این حساب، افزایش تقاضای جهانی نفت در ماه گذشته، نه به خاطر افزایش مصرف، بلکه خرید بیشتر نفت برای ذخیره کردن بوده است.

بر اساس داده‌های سایت رسمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت، قیمت نفت اوپک از بالای ۱۰۴ دلار در نیمه ماه ژوئیه به ۸۶ دلار و ۴۳ سنت در ۱۸ مهر امسال رسیده است، به عبارتی هر بشکه نفت اوپک حدود ۱۸ دلار نسبت به چهار ماه قبل ارزان‌تر شده است. این رقم برای نفت برنت حدود ۲۰ دلار است.

این گزارش به وضعیت اقتصادی مبهم اروپا نیز اشاره کرده و بر اساس پیش‌بینی تحلیلگران گزارش داده است که قیمت نفت دوباره ۱۰ دلار یا حتی بیشتر نیز می‌تواند کاهش یابد.

در این میان رویترز می‌نویسد که عراق روز یکشنبه قیمت پیشنهادی برای فروش نفت ماه آینده خود به مشتریان جهانی را کاهش داده است. همین اقدام را عربستان هفته گذشته انجام داده بود.

بر اساس گزارش اوپک که روز جمعه منتشر شد، عربستان تولید نفت خود را از روزانه ۹ میلیون و ۵۹۷ هزار بشکه در ماه اوت به بالای ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه طی ماه گذشته افزایش داده است.

رویترز می‌نویسد که از نظر کارشناسان، ادامه افزایش تولید نفت عربستان به رغم کاهش قیمت جهانی نفت بیانگر آن است که این کشور بیشتر از قیمت نفت به فکر حفظ سهم خود در بازارهای جهانی نفت است.

علی العمیر وزیر نفت کویت نیز گفته است که کاهش قیمت نفت نهایتا تا ۷۶ یا ۷۷ دلار به ازای هر بشکه می‌تواند برسد، سطحی که هزینه تولید نفت در آمریکا و روسیه است و از این میزان پایین‌تر نخواهد رفت.

هزینه تولید نفت در آمریکا بسیار بالاتر از تولید آن در کشورهای عربی است.

آقای شیلدراپ می‌گوید که افزایش تولید نفت نامتعارف (تولید نفت شیل) طی سال گذشته چهره بازار نفت را تغییر داد، اما دیگر نفت ۱۰۰ دلاری قیمت مطلوبی نیست، این قیمت برای فروشندگان نفت خوب، اما برای خریداران نفت بسیار بالا است.

 

http://www.pan-iranist.info/%D9%82%D9%8A%D9%85%D8%AA-%D9%86%D9%81%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D8%B7%D8%AD-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1/

نظرات