خانه » تازه ها, خبرها » آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا در ژنو

آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا در ژنو

۱۹ خرداد ۱۳۹۳

مذاکرات هسته‌ای میان نمایندگان ایران و آمریکا عصر دوشنبه در ژنو سوئیس آغاز شد.

 

w640_r1_s

عباس عراقچی و ویلیام برنز معاونان وزرای امور خارجه ایران و آمریکا سرپرستی هیأت‌های مذاکره کننده را برعهده دارند و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در مذاکرات حضور دارد.
پیشتر خبرگزاری ایسنا، از قول یک عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفت‌وگوهای دوجانبه امروز ایران و آمریکا را «ورود به فاز عملیاتی» خوانده و حضور ویلیام برنز در این مذاکرات را نشان دهنده جدیت و اراده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای خوانده بود.
«عباس عراقچی» عضو ارشد تیم گفت و گو کننده هسته ای جمهوری اسلامی نیز یکشنبه با اشاره به مذاکرات روز دوشنبه میان تهران و واشنگتن در ژنو سوئیس، به ایرنا گفته بود که در این گفت و گوها که پیش از مذاکرات رسمی با گروه ١+۵ انجام می شود، فقط به موضوعات هسته ای می پردازیم.
او همچنین درباره مذاکرات معاونان وزیران امور خارجه ایران و آمریکا گفت که لغو تحریم ها یکی از موضوعات مورد بحث میان تهران و واشنگتن است.
عراقچی افزود چون بیشتر تحریم ها علیه جمهوری اسلامی از سوی آمریکا اعمال شده و سایر کشورهای عضو ١+۵ در آن دخالتی نداشته اند، گفت و گوی صریح با آمریکا دارای اهمیت است.
تیم گفت و گو کننده هسته ای با سایر مقام های اروپایی نیز در ژنو دیدار می کند و پس از آن عازم ایتالیا می شود تا علاوه بر شرکت در کنفرانس خلع سلاح در رم، با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در ١+۵ مذاکره کند.
گفت و گوهای ژنو و رم، سومین دور از گفت و گوها در سطوح سیاسی و کارشناسی پس از مذاکرات وین ۴ است که بدون پیشرفت محسوسی پایان یافت.
پیش از این نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول ترکیه دیدار و گفت وگو کردند.
هفته پیش نیز همزمان با نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، کارشناسان ایران و ١+۵ در وین اتریش با یکدیگر گفت وگو کردند.
این در حالیست که به گزارش روز شنبه روزنامه نیویورک تایمز، برخی مقام های‌ آمریکایی تاکید کردند، دیدارهای دو جانبه با ایران در ژنو جایگزین مذاکرات هسته‌ای وین نیست.
به نوشته این روزنامه اکنون نشانه‌هایی از بن بست و وجود مشکلات در گفت وگو میان ایران و گروه ١+۵ وجود دارد، بنابراین نیاز به گفت و گوهای بیشتر حس می شود.
http://www.pan-iranist.info/%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B0%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%AF/

 

نظرات