خانه » تازه ها, خبرها » در تماس تلفنی با بارزانی، آمریکا مخالفتش با همه‌پرسی کردستان را اعلام کرد

در تماس تلفنی با بارزانی، آمریکا مخالفتش با همه‌پرسی کردستان را اعلام کرد
۱۴ مرداد ۱۳۹۶

 

rex

 

این همه‌پرسی علاوه بر سه استان تشکیل دهنده اقلیم کردستان عراق در “نواحی خارج از مدیریت منطقه” نیز برگزار خواهد شد

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در گفتگوی تلفنی با مسعود بارزانی بر مخالفت واشنگتن با برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان تاکید کرده است.

آقای تیلرسون روز جمعه (چهارم اوت – ۱۳ مرداد) ابتدا در تماسی تلفنی با حیدر عبادی، نخست وزیر عراق گفتگو کرد و پس از آن در تماسی جداگانه ضمن تشکر از همراهی پیشمرگه‌های کرد در مبارزه با گروه موسوم به دولت اسلامی، تلاش کرد دلایل مخالفت واشنگتن با همه‌پرسی استقلال کردستان را برای مسعود بارزانی رئیس این اقلیم و رهبر حزب دموکرات کردستان تشریح کند.

اوایل ماه ژوئن گذشته، مقام‌های ارشد دولتی و احزاب سیاسی منطقه خودمختار کردستان عراق با برگزاری یک همه‌پرسی استقلال در روز ۲۵ سپتامبر موافقت کردند.

اما این همه‌پرسی با مخالفت پیش‌بینی شده بغداد و کشورهای همسایه عراق روبرو شده بود.

حیدر عبادی نخست وزیر عراق همزمان با مشخص شدن تاریخ برگزاری همه‌پرسی آن را “نه به نفع منطقه کردستان و نه به نفع عراق ارزیابی کرده بود”.

این همه‌پرسی علاوه بر سه استان تشکیل دهنده محدوده اقلیم کردستان عراق در “نواحی خارج از مدیریت منطقه” نیز برگزار خواهد شد. مقام‌های کرد گفته‌اند رای آوردن احتمالی گزینه استقلال ضرورتا به معنای اعلام استقلال نیست.

آمریکا هم مخالفتش را همان دو ماه پیش به همراه ترکیه و ایران اعلام کرده بود اما به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به زمان برگزاری این همه‌پرسی، اقای تیلرسون تلاش جدیدی را برای منصرف کردن رهبران کردستان اغاز کرده است.

 

نظرات