خانه » تازه ها, خبرها » مریم میرزاخانی نابغه ایرانی ریاضی درگذشت

مریم میرزاخانی نابغه ایرانی ریاضی درگذشت

 
۲۴ تیر ۱۳۹۶

 

17848659_303

 

فیروز نادری از مدیران ارشد ناسا از درگذشت مریم میرزاخانی نابغه ایرانی ریاضی خبر داد. خانم میرزاخانی از مدت‌ها پیش با بیماری سرطان دست‌وپنجه نرم می‌کرد، اما خبر بیماری او در روزهای اخیر رسانه‌ای شد.

فیروز نادری از مدیران ارشد سازمان فضایی آمریکا (ناسا) پیش از ظهر روز شنبه (۱۵ ژوئیه/ ۲۴ تیرماه) در پست اینستاگرامی خود خبر داد که مریم میرزاخانی نابغه ایرانی ریاضی درگذشته است. آقای نادری با اعلام این خبر نوشت: «نوری که خاموش شد، قلبم شکست، خیلی زود رفت.»

خانم میرزاخانی از مدت‌ها پیش به سرطان پستان مبتلا بود و گفته می‌شد تاکنون چهار بار این بیماری بازگشته اما کنترل شده بود. اخیرا اما سرطان به استخوان‌های او نیز منتشر شده بود. خبر بستری شدن و وخامت حال او در روزهای اخیر رسانه‌ای شد.

مریم میرزاخانی متولد ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۶ در شهر تهران است. او با اتمام تحصیلات ابتدایی با شرکت در اولین دوره جذب استعدادهای درخشان وارد دبیرستان فرزانگان تهران شد. میرزاخانی تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد، بعد از گذراندن دوره کارشناسی به دانشگاه‌ هاروارد رفت و پس از اخذ مدرک دکترا با درجه عالی، به عنوان استاد دانشگاه معروف پرینستون مشغول به کار شد.

مریم میرزاخانی نخستین دختری بود که در زمان دانش‌آموزی به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت و در آن مدال طلا گرفت. او نخستین کسی بود که دو سال مدال طلا گرفت و در آزمون المپیاد ریاضی جهانی نمره کامل دریافت کرد.

او عضو آکادمی ملی علوم آمریکا و نخستین زن دانشمند جهان بود که “مدال فیلدز” بزرگترین و معتبرترین جایزه ریاضی دنیا را به دست آورد.

نظرات