خانه » تازه ها, خبرها » بارزانی: تلاش برای جلوگیری از همه‌پرسی به فاجعه می‌انجامد

بارزانی: تلاش برای جلوگیری از همه‌پرسی به فاجعه می‌انجامد
۲ تیر ۱۳۹۶

 

17011999_354

 

رئیس اقلیم کردستان عراق ضمن “قطعی” خواندن برگزاری همه‌پرسی استقلال هشدار داد، هر تلاشی برای جلوگیری از آن می‌تواند به “جنگی خونین” بینجامد. خامنه‌ای دو روز پیش با “زمزمه” برگزاری این رفراندوم مخالفت کرده بود.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، روز چهارشنبه (۲۱ ژوئن/ ۳۱ خرداد) در اربیل گفت، این اقلیم به هیچ عنوان از برگزاری همه‌پرسی استقلال عقب‌نشینی نخواهد کرد.

به گفته بارزانی، هرگونه تلاشی برای ایجاد ممانعت در برابر روند همه‌پرسی استقلال کردستان به فاجعه خواهد انجامید.

مسعود بارزانی که در گفت‌وگویی با شبکه خبری “فرانس۲۴” شرکت کرده بود، تصمیم درباره برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان را قطعی خواند و گفت، همه‌پرسی برنامه‌ریزی‌شده در زمان مقرر برگزار خواهد شد.

دولت مرکزی عراق و دو همسایه پرنفوذ آن، ایران و ترکیه، با برگزاری این رفراندوم مخالفت کرده‌اند. آمریکا هم به اقلیم کردستان پیشنهاد کرده که همه‌پرسی استقلال را تا شکست کامل گروه تروریستی “دولت اسلامی” (داعش سابق) به حال تعلیق در آورد.

رئیس اقلیم کردستان در ادامه سخنان خود تصریح کرد که پیشنهاد دولت ترامپ برای تعلیق همه‌پرسی را نپذیرفته است. بارزانی در عین حال هشدار داد، هر گونه تلاشی برای به تعلیق در آوردن همه‌پرسی، می‌تواند به “فاجعه” و “جنگی خونین” بینجامد.

مسعود بارزانی همچنین تأکید کرد که تمام تلاش‌اش را برای رسیدن به توافق با دولت حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، به کار خواهد بست. او در عین حال مخالفت خود را با “مذاکرات در پشت درهای بسته” اعلام کرد

هشدار به دولت مرکزی

رئیس اقلیم کردستان همچنین نسبت به مقاومت احتمالی دولت مرکزی در برابر برگزاری همه‌پرسی هشدار داد. به گفته او، چنانچه بغداد بخواهد به حریم هوایی اقلیم تعرض کرده یا نیروی نظامی به این منطقه اعزام کند، کردها ساکت نخواهند نشست.

نظرات