خانه » تازه ها, خبرها » امارات متحده عربی، هماهنگ‌کننده رابطه غیرمستقیم ترامپ و روسیه

امارات متحده عربی، هماهنگ‌کننده رابطه غیرمستقیم ترامپ و روسیه

۱۶ فروردین ۱۳۹۶

 

TEST-1

 

واشنگتن‌پست روز دوشنبه، ۳ آوریل برابر با ۱۴ فروردین‌ماه، گزارش داد که امارات متحده عربی ملاقاتی را میان اریک پرینس، مؤسس شرکت امنیتی به لک واتر که یکی از همکاران دونالد ترامپ نیز است، و فردی از هواداران و نزدیکان به ولادیمیر پوتین در جمهوری سیشل ترتیب داده است. هدف از این ملاقات را برقراری ارتباط غیرمستقیم میان مسکو و رئیس‌جمهور آمریکا قلمداد کرده‌اند.
این دیدار و گفتگو، بر اساس اظهارات مقامات آمریکایی، اروپایی و عرب، ۱۰ روز پیش از اینکه ترامپ به ریاست جمهوری برسد در سیشل اتفاق افتاده است. همچنین از شیخ محمد بین زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی، به‌عنوان شخصیت محوری پشت این ماجرا یادشده است.
جزییات این دیدار روشن نیست اما به نظر می‌رسد محور اصلی گفتگو درباره ایران به‌ ویژه برداشتن حمایت روسیه از جمهوری اسلامی بوده است.
واشنگتن پست در ادامه این گزارش آورده است امارات در دشمنی با جمهوری اسلامی با دونالد ترامپ همسو است و امیدوار بوده است که بتواند در این دیدار روسیه را ترغیب کند از جمهوری اسلامی فاصله بگیرد. بنا به گزارش‌ها نیز، زاید در سال ۲۰۱۶ در دیدار با پوتین از وی خواسته بود تا به شکلی نزدیک‌تر با امارات متحده عربی و عربستان همکاری کرده و جمهوری اسلامی را ایزوله کنند.
از قرار معلوم روسیه برای پذیرفتن پیشنهاد فاصله گرفتن از جمهوری اسلامی درخواست برداشته شدن تحریم‌های آمریکا از روسیه را داشته است. مایکل مکفاول، سفیر آمریکا در روسیه، گفته است که کرملین هیچ دلیل واقعی برای از بین بردن روابط خود با تهران ندارد مگر اینکه ایالات‌متحده آنچه روسیه می‌خواهد را به این کشور بدهد.
اریک پرینس، در هماهنگی‌هایی که برای این دیدار در سیشل انجام داده بود خود را نماینده غیررسمی دونالد ترامپ معرفی کرده است. لازم به ذکر است که پرینس مبلغ ۲۵۰ هزار دلار به کمپین انتخاباتی ترامپ کمک مالی کرده بود و روابط نزدیکی با بسیاری از مقامات کاخ سفید دارد.
اف.بی.آی مدتی است که درگیر تحقیق درباره روابط میان روسیه و تعدادی از مقامات آمریکایی و دخالت روسیه در انتخابات اخیر ایالات‌متحده است.
یک سخنگو از طرف پرینس گفته است که این دیدار هیچ ربطی به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا ندارد. همچنین شون اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، نیز گفت که کاخ سفید اطلاعی از این دیدار ندارد و پرینس بخشی از گروه انتقالی (ترامپ) نبوده است.
همچنین در ماه دسامبر گذشته شیخ زاید دیداری با استیون به نون، مایکل فلین و جرد کوشنر در نیویورک داشته است. تشکیلات اوباما از این دیدار که به‌صورت اعلام‌نشده صورت پذیرفته بود اطلاعی نداشته است. زاید در این دیدار به همراه برادر خود که مشاور امنیت ملی امارات متحده است حضور یافته بود. این دیدار با توجه به شرایط انجام شدندش نقض قوانین ایالات‌متحده بوده است.
در پایان این اشاره نیز لازم است که ثروتمندان روسی و اماراتی در جزایر سیشل جایگاه ویژه‌ای دارند. تابلوهای تبلیغاتی به خط سیریلیک، تورهای گردشی-ماهیگیری در آب‌های عمیق را نشان می‌دهند. میخاییل پروخروف، میلیاردر روسی، مالک جزیره شمالی است، جایی که شاهزاده ویلیام و کاترین، دوک‌های کمبریج، در سال ۲۰۱۱ برای ماه‌عسل خود به آنجا رفتند.
شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس‌جمهور امارات، در این جزیره کاخی بر فراز یک تپه برای خود ساخته و چند صد میلیون دلار کمک‌های مالی درزمینه بهداشت عمومی و خانه‌سازی به سیشل کرده است.

امارات متحده عربی، هماهنگ‌کننده رابطه غیرمستقیم ترامپ و روسیه

نظرات