خانه » تازه ها, خبرها » ایران به دنبال سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد دلاری شرکت‌های انرژی است

ایران به دنبال سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد دلاری شرکت‌های انرژی است

۱۱ آذر ۱۳۹۴
ترجمه: مجید بچاوی

میدل ایست آی: بیژن زنگنه اجلاسی دو روزه در پایتخت ایران انجام داد که شرکت‌های بزرگ نفت و گاز ازجمله بی.پی، شل و توتال از فرانسه، انی از ایتالیا، رسپل از اسپانیا، اُ.ام.وی از استرالیا در آن شرکت کردند.
سرمایه‌گذاری‌های جدید در راستای برداشته شدن تحریم‌های مربوط به موضوع اتمی ایران است. قرار است تحریم‌ها در اوایل سال ۲۰۱۶ برداشته شوند.

 

96652E7E-A92A-4A22-ADE
قراردادهای جدید نفتی ایران جایگزین قراردادهای بای بک که در آن‌ها شرکت‌های خارجی میزان ثابتی دستمزد برای نفت و گازی که به ایران در استخراج آن کمک کرده‌اند دریافت می‌کردند. ایران در آن دوره بر تولید تسلط داشت. (در قرارداد بای بک که یکی از روش‌های تجارت متقابل است، محصولاتی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به‌وسیلۀ تسهیلات تولیدشده بابت تمام یا بخشی از بهای این تسهیلات، در مدت‌زمان معینی دریافت می‌شود. به‌عبارت‌دیگر محصولات مورد تبادل در این شیوه از تجارت متقابل به نحوی به یکدیگر مربوط هستند).
اما در عوض قراردادهای جدید فعالیت‌های اقتصادی مشترکی را برای تولید نفت خام و گاز به جریان می‌اندازد که در آن‌ها به شرکت‌های خارجی سهمی از خروجی کلی پرداخت خواهد شد.
شریک ایرانی در این فعالیت‌های مشترک باید سهم بیشتر و حداقل ۵۱ درصد را در اختیار داشته باشد.
بیژن زنگنه اعلام کرد که مشورت با شرکت‌های خارجی منجر به این قراردادهای جدید شد که در ابتدا مدت آن‌ها ۴ سال در دوره اکتشاف خواهد بود. البته این دوره تا دو سال بیش از این مدت قابل تمدید است.
ایران پنج تا هفت سال فرصت دارد که مبالغ سرمایه اولیه که به‌وسیله شرکت‌های خارجی سرمایه‌گذاری شده است را پس بدهد، اما همکاری و گسترش در زمینه‌های بادوام بازرگانی می‌تواند تا ۲۵ سال ادامه یابد.
زنگنه با بیان اینکه مدل قراردادهایی که رونمایی شدند ایده آل یا کامل نیستند، بلکه مدلی کارا و عملی برای هر دو طرف است افزود: ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند باعث موفقیت شود.
در پاسخ به این سوال که چرا شرکت‌های آمریکایی در این همایش شرکت نداشتند زنگنه گفت: هیچ مانعی برای شرکت آن‌ها وجود نداشت. خود این شرکت‌ها هستند که مشکلاتی برای حضور در ایران دارند.

ایران چهارمین کشور در جهان از لحاظ ذخایر نفتی و دومین کشور از لحاظ ذخایر گازی است. هرچند که از سال ۱۳۵۷ دچار عقب‌ماندگی شده است.

 

http://www.pan-iranist.info/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DB%B2%DB%B5-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1/

نظرات