خانه » تازه ها, خبرها » تاکید آمانو بر نیاز به تامین سریع بودجه برای نظارت بر ایران

تاکید آمانو بر نیاز به تامین سریع بودجه برای نظارت بر ایران

۲۰ آذر ۱۳۹۳

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از دولت‌های عضو این نهاد خواست تا «هرچه زودتر» مبلغ چهار میلیون و ۶۰۰ هزار یورو فوق‌العاده، برای نظارت بر برنامه اتمی ایران در ماه‌های آینده را تامین کنند.

 

r1_s_cx0_cy8_cw0

آقای آمانو در سخنانی خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز پنج‌شنبه، ۲۰ آذر، ایراد شد و خبرگزاری رویترز منتشر کرد افزوده است که این بودجه اضافه به منظور «اطمینان از ادامه فعالیت‌های» آژانس در زمینه برنامه اتمی ایران خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ارکان سازمان ملل متحد و نهاد ناظر بر فعالیت‌های هسته‌ای در جهان است.

این آژانس همچنین بر برنامه اتمی جمهوری اسلامی و مسائل فنی توافق‌های تهران با قدرت‌های جهانی نظارت می‌کند تا ایران احیانا از این برنامه به عنوان پوششی برای ساخت تسلیحات هسته‌ای استفاده نکند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفته است که این نهاد به همکاری با ایران برای «بازگرداندن اعتماد جامعه بین‌الملل به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای» جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد.

ایران سال‌هاست که مشغول گفت‌وگو با آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه بر سر برنامه اتمی خود است.

این کشورها به نمایندگی از جامعه جهانی خواهان کسب اطمینان‌هایی هستند که تضمین کند برنامه اتمی ایران به سوی ساخت تسلیحات هسته‌ای منحرف نمی‌شود. جمهوری اسلامی می‌گوید این برنامه کاملا صلح‌آمیز است و با اهداف علمی و پزشکی مانند تولید برق و دارو ادامه می‌یابد.

با وجود این، طرف‌ها هنوز نتوانسته‌اند به توافقی نهایی بر سر چگونگی و ابعاد برنامه هسته‌ای تهران دست یابند.

 

 

http://www.pan-iranist.info/%D8%AA%D8%A7%DA%A9%DB%8C%D8%AF-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%88-%D8%A8%D8%B1-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D8%AC%D9%87/

نظرات