خانه » تازه ها, خبرها » دیدار دوجانبه ظریف وکری در وین پایان یافت

دیدار دوجانبه ظریف وکری در وین پایان یافت

۰۲ آذر ۱۳۹۳

دیدار دو جانبه جان کری و محمد جواد ظریف در وین در شمشین روز مذاکرات هسته ای عصر یکشنبه پایان یافت.

81236290-5821031

به گزارش ایرنا، این دیدار ۷۵ دقیقه به طول انجامید.طبق ان گزارش، همزمان با این دیدار، عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه کشور نیز با ویلیام برنز و وندی شرمن به گفت و گو نشستند که دیدار آنها نیز ۶۰ دقیقه به طول انجامید.

گزارش ها حاکی است که جان کری بعد از گفت و گو با محمد جواد ظریف، ‌ در شام کاری با وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه و ‌آلمان و کاترین اشتون،‌ هماهنگ کننده گروه۵+۱ به گفتگو می نشیند.

سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه نیز روز یکشنبه وارد وین شده و‌ با وزیر امور خارجه دولت یازدهم دیدار می کند.

وزیر خارجه چین نیز روز دوشنبه به وین می رود. این در حالی است که برخی از گزارش ها از احتمال تمدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ خبر می دهند.

از سوی دیگر یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران شکل گیری «توافق سیاسی» بین ایران و گروه ۱+۵ به ویژه آمریکا را تکذیب کرده است.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا،‌گفته است: تاکنون توافقی سیاسی حاصل نشده است و مذاکرات همچنان ادامه دارد.

در همین حال،‌یک مبنع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران روز یکشنبه دوم آذرماه پنجمین نشست محمد جواد ظریف،وزیر امور خارجه ایران، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپا را «خوب» توصیف کرده است.

منابع دیپلماتیک نزدیک به مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در وین به خبرگزاری رویترز گفته اند،‌دستیابی به توافق جامع و نهایی تا روز دوشنبه منتفی است.

پیشتر نیز هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین گزارش داده بود که دستیابی به توافق جامع و نهایی بر سر پرونده هسته‌ای ایران تا روز سوم آذر عملاً منتفی شده و طرفین اکنون گفت‌وگوهای خود را برای دستیابی به «توافق سیاسی بر روی کلیات» ادامه می‌دهند.

این در حالی است که یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در واکنش به گزارش ها درباره تمدید مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفته است: صحبت از تمدید مذاکرات نیست.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای که خواست نامش بیان نشود، اضافه کرده است : تا به حال به هیچ وجه صحبت از تمدید نشده و تمرکز ما روی به نتیجه رساندن توافق جامع است.

پنجمین نشست سه جانبه

در همین حال،‌ یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران پنجمین نشست سه جانبه جان کری، کاترین اشتون و محمد جواد ظریف را «خوب» توصیف کرده است.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، پس از پایان نشست سه جانبه ظریف، کری و اشتون در گفت وگو با ایرنا و در پاسخ به پرسشی در خصوص پنجمین نشست در روز یکشنبه و روند مذاکرات گفته است: جلسه خوبی بود ولی کار زیادی در پیش است.

این منبع اضافه کرده است: هنوز برای قضاوت نهایی زود است.

طبق این گزارش، ادامه نشست سه جانبه محمد جواد ظریف، جان کری و کاترین اشتون بعد از ظهر روز یکشنبه ادامه خواهد یافت.

در همین حال، گزارش ها حاکی است که جان کری روز یکشنبه با شاهزاده سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی، دیدار کرده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین، آقای کری همچنین عصر امروز یکشنبه، ‌در یک شام کاری با همتایان خود از کشورهای بریتانیا، فرانسه و ‌آلمان و نیز کاترین اشتون،‌ هماهنگ کننده کشورهای عضو این گروه در مذاکرات هسته ای با ایران، حاضر خواهد شد.

گفت‌وگو برای «توافق سیاسی بر روی کلیات»

همچنین رادیو فردا به نقل از یک عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران که با او گفت‌وگو کرده، می‌گوید که ایران، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین، در جریان گفت‌وگوهای کارشناسی متعدد یک سال گذشته، بخشی از پیش‌نویس توافق نهایی و جامع را که شامل کلیات این توافق است، آماده کرده‌اند.

این گفت‌وگوکننده ایرانی به رادیو فردا گفته است که جمهوری اسلامی و ۱+۵ اکنون در پی این هستند که به یک توافق سیاسی دست پیدا کنند که راه را برای تکمیل این پیش‌نویس که به توافق جامع و نهایی منجر می‌شود، هموار می‌کند.

دیپلمات ایرانی افزوده که به «چند روز تا چند هفته» زمان برای تکمیل این پیش‌نویس آن‌هم در صورت دستیابی به «توافق سیاسی» نیاز است.

«ابعاد برنامه غنی‌سازی اورانیوم، تعداد سانتریفیوژها و چارچوب زمانی فعالیت‌ها، چگونگی لغو تحریم‌ها و چگونگی فعالیت تاسیسات مختلف اتمی ایران در فردو، اراک و …»، کلیاتی هستند که به گفته خبرنگار رادیو فردا در وین، ایران و ۱+۵ باید نخست بر سر آنها توافق کنند تا سپس بتوانند گفت‌وگوها برای بررسی و تعیین چگونگی اجرایی کردن آنها را ادامه دهند.

زمزمه‌ها درباره آمادگی ایران برای تمدید مذاکرات اتمی با قدرت‌های جهانی در حالی شنیده می‌شود که مقام‌های مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی پیش از این اعلام کرده بودند که تهران به دنبال تمدید مهلت مذاکرات نیست.

بنا بر این گزارش، وانگ یی، وزیر خارجه چین، نیز اعلام کرده‌است که در صورت مشاهده نشانه‌ای از احتمال دستیابی به توافقی سیاسی میان ایران و گروه ۱+۵، بامداد دوشنبه به این گفت‌وگوها خواهد پیوست.

ایران و گروه ۱+۵، شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، تا روز سوم آذر مهلت دارند که به توافق جامع اتمی دست پیدا کنند.

برنامه هسته‌ای ایران بیش از ده سال است که در بن‌بست مذاکرات گرفتار شده و هنوز توافقی جامع برای رفع نگرانی‌های بین‌المللی و اطمینان از صلح آمیز بودن آن حاصل نشده است.

ایران و گروه ۱+۵ سوم آذر پارسال به توافقی موقت در ژنو سوئیس دست پیدا کردند که بر اساس آن، تهران غنی سازی اورانیوم بالای پنج درصد خود را به حال تعلیق در آورد و فعالیت در برخی از سایت‌ها از جمله راکتور آب سنگین اراک و تاسیسات فردو را متوقف کرد اما در مقابل غرب امتیاز خاصی برای ایران قائل نشد.

عمده اختلافات میان طرفین برسر میزان ادامه غنی سازی در ایران و پاسخ تهران به پرسش‌های آژانس و همچنین نحوه رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی است.

 

 

http://www.pan-iranist.info/%D8%AF%D9%8A%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%A8%D9%87-%D8%B8%D8%B1%D9%8A%D9%81-%D9%88%DA%A9%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%88%D9%8A%D9%86-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%DB%8C%D8%A7/

نظرات