خانه » تازه ها, خبرها » کشمکش مرزی هند و پاکستان ۹ کشته بر جا گذاشت

کشمکش مرزی هند و پاکستان ۹ کشته بر جا گذاشت

۱۴ مهر ۱۳۹۳

نه نفر از جمله دو کودک در کشمکش مرزی در کشمیر کشته شدند. به نقل از سربازان پاکستانی، تبادل آتش در سحرگاه دوشنبه و با شلیک خمپاره آغاز شده است. این یکی از مرگبارترین درگیری‌های سال گذشته میان دو قدرت اتمی متخاصم به شمار می‌رود.

 

196_30300

رئیس پلیس محلی هند می‌گوید که در قلمرو هند و در روستای آرنیا در ایالت “جاما کشمیر” ۵ نفر کشته‌ و ۲۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. به گزارش خبرگزاری هندی «IANS» سه تن از نیروهای افراطی پاکستانی نیز کشته شده‌اند که در صدد ورود به هندوستان بودند.

اما ارتش پاکستان اعلام کرده که ۴ غیرنظامی این کشور در گلوله‌باران شهر سیالکوت در زمان برگزاری مراسم عید قربان کشته شده‌اند. در میان کشتگان دو کودک هم به چشم می‌خورند. در ۴ محله کشمیر نیز درگیری مسلحانه روی داده است. ارتش پاکستان می‌گوید این گلوله‌باران کاملا بدون دلیل بود.

رانجنات سینگ، وزیر کشور هندوستان، در پی این کشمکش از پاکستان خواست که آتش‌بس میان دو کشور را محترم شمارد: «پاکستان باید به نقض آتش‌بس پایان دهد.»

دو قدرت اتمی هند و پاکستان همواره یکدیگر را به خشونت‌های مرزی و نقض معاهده آتش‌بس امضا شده در سال ۲۰۰۳ متهم می‌سازند. هر دو کشور تا کنون دو جنگ بر سر کشمیر را با هزاران کشته پشت سر نهاده‌اند.

نزاع بر سر کشمیر پس از جدایی پاکستان از هند در سال ۱۹۴۷ آغاز شد. در سال ۲۰۰۱ یک خط مرزی رسمی میان دو بخش هندی و پاکستانی کشمیر تعیین شد اما همواره بر سر این خط مرزی نیز بین مرزبانان و شهروندان هندی درگیری روی می‌دهد.

از سال ۱۹۸۹ نیز مسلمانان جدایی‌طلب کشمیر با پلیس این کشور در نزاع هستند. مقامات امنیتی هندوستان، پاکستان را متهم به تحریک و آموزش شورشیان مسلمان و اعزام آنها به قلمرو هند می‌کنند.

در ماه اوت سال جاری، هند مذاکرات برنامه‌ریزی شده با پاکستان را به اتهام دخالت این کشور در امور داخلی هند لغو کرد.

 

 

http://www.pan-iranist.info/%DA%A9%D8%B4%D9%85%DA%A9%D8%B4-%D9%85%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D9%87%D9%86%D8%AF-%D9%88-%D9%BE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%DB%B9-%DA%A9%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D8%B1-%D8%AC%D8%A7-%DA%AF%D8%B0/

نظرات