خانه » تازه ها, خبرها » سازمان هواشناسی: پارازیت ها مانع پیش بینی توفان تهران شد

سازمان هواشناسی: پارازیت ها مانع پیش بینی توفان تهران شد

۳۱ تیر ۱۳۹۳

سازمان هواشناسی ایران در گزارشی به مجلس اعلام کرد که به دلیل پارازیت‌ها نتوانسته توفان خرداد ماه در تهران را پیش‌بینی کند.

 

cy12_cw0-1

یکی از مدیران سازمان هواشناسی نیز می گوید که این سازمان قبل از وقوع توفان تاثیر پارازیت‌ها در تشخیص پدیده هواشناسی را به سازمان های دیربط اطلاع داده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، احد وظیفه،مدیرپیش‌بینی هشدار سریع سازمان هواشناسی ایران، سه شنبه، ۳۱ تیر ۱۳۹۳ گفت: «تاثیر پارازیت‌ها در تشخیص پدیده هواشناسی را قبل از وقوع توفان به سازمان‌های ذیربط اطلاع داده بودیم.»

آقای وظیفه اضافه کرد: «نویز احتمالا ناشی از تلفن‌های بی‌سیم و یا فرکانس‌های دیگری که به صورت غیرمجاز وارد فرکانس رادار ما شده است، انعکاس‌هایی را در شبکه راداری هواشناسی ایجاد کرد که باعث بروز اختلال در تصویر رادار شد.»

مدیرپیش‌بینی هشدار سریع هواشناسی در ادامه تاکید کرد: «در گزارش علمی که به مجلس ارائه شد، این دلیل را عنوان کردیم چراکه به دلیل وجود این اختلال، امکان تشخیص پدیده هواشناسی و غیرهواشناسی بسیار دشوار بود.»

روزنامه اعتماد،نیز در شماره امروز خود با اشاره به گزارش سازمان هواشناسی به کمیسیون کشاورزی مجلس، خبر داد که بر اساس این گزارش پارازیت ها دلیل اصلی پیش بینی نکردن توفان تهران توسط این سازمان بوده است.

به گزارش این روزنامه محمدمهدی برومندی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، با اشاره به گزارش سازمان هواشناسی گفت که « در سال‌های اخیر، میدان دید رادار تهران و برخی دیگر از شهرها به دلیل نویزهای الکترومغناطیسی (آلودگی صوتی یا سیگنالی) ناشی از منابع مختلف، بسیار محدود شده. »

به گفته آقای برومندی، غالبا تصاویر تولید شده توسط رادارهای هواشناسی با نویز‌هایی همراه است.

پس از وقوع توفان شدید در شهر تهران در خرداد ماه ۱۳۹۳ انتقادهایی از سازمان هواشناسی به دلیل پیش بینی نکردن این طوفان مطرح شد.

سکینه عمرانی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، اما معتقد است که « سازمان هواشناسی با توجه به نویزهای موجود در هوا و اختلال در دستگاه‌های آن چندان مقصرنیست، اما درمورد تاخیر در اطلاع‌رسانی مقصر بوده و باید پاسخگو باشد. »

علی سپهری راد، معاون سازمان تنظیم مقررات رادیویی وزارت مخابرات ایران، نظریه مزاحمت نویزهای موجود درهوا را رد کرد و افزود: «نویزها همان امواج الکترومغناطیسی هستند که برای یک بخش یا گروهی از کابران مفیدند و برای بخش دیگر از آنها ممکن است مشکل و تداخل ایجاد کنند. »

آقای سپهری راد با بیان اینکه تمامی فرکانس‌های مورد استفاده در ایران، مطابق با استانداردهای جهانی است افزود: «این فرکانس‌ها به گونه‌یی تعیین شده که با هیچ یک از سیستم‌های الکترونیکی تداخل نداشته باشد.»

وی در عین حال تائید کردکه « برخی امواج از سوی برخی از سازمان ‌های خاص مورد استفاده قرارمی گیرد که می‌تواند برای سایر دستگاه‌ها نویز ایجاد کند. »
معاون سازمان تنظیم مقررات رادیویی ، خبر داد که این سازمان بارها نسبت به استفاده از این امواج اعتراض کرده‌است.

در سالهای گذشته بحث های مختلفی درباره تاثیرات پارازیت ها مطرح شده است.حسن قاضی زاده هاشمی،وزیر بهداشت ایران ، سال گذشته از تحقیق در مورد آثار بهداشتی و تاثیر ارسال پارازیت بر سلامت افراد خبر داد.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، شهریور ماه سال ۱۳۹۱ ، گفته بود که وزارت ارتباطات و نمایندگان مجلس از منشاء صدور پارازیت ها اطلاع دارند ولی نمی خواهند بیان کنند.
مراجع رسمی ایران تاکنون منشا اصلی پارازیت‌‌ها را اعلام نکرده اند.
http://www.pan-iranist.info/%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%88%D8%A7%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%B2%D9%8A%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D9%BE%D9%8A%D8%B4-%D8%A8%D9%8A/

 

نظرات