خانه » تازه ها, خبرها » نرخ بیکاری در کشور افزایش یافت

نرخ بیکاری در کشور افزایش یافت

۳۰ تیر ۱۳۹۳
مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود که در برگیرنده آمار بیکاری تا آخر خرداد ماه است، می‌گوید که نرخ بیکاری در سه ماهه اول سال افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش که روز دوشنبه ۳۰ تیر در سایت رسمی مرکز آمار منتشر شده است، نرخ بیکاری در میان جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر تا پایان خرداد ماه جاری با افزایش دو دهم درصد نسبت به زمستان سال ۱۳۹۲ از ۱۰.۵ درصد به ۱۰.۷ درصد رسیده است.

این رقم در بهار ۹۲ حدود ۱۰.۶ درصد بوده است.

 

cx0_cy2_cw0

گزارش مرکز آمار می‌گوید که تعداد بیکاران کشور از دو میلیون و ۴۰۱ هزار نفر در زمستان پارسال به حدود دو میلیون و ۵۳۰ هزار و ۶۴ نفر در بهار امسال افزایش یافته است.

نرخ بیکاری در سال ۱۳۸۴، زمانی که محمود احمدی نژاد سکان دستگاه اجرایی کشور را به دست گرفت، ۱۱.۵ درصد بود که در سال ۱۳۹۱ به ۱۲.۲ درصد رسید.

مرکز آمار ایران در گزارش قبلی خود اعلام کرده بود که نرخ بیکاری زمستان ۹۲ نسبت به زمستان ۹۱ حدود ۱.۸ درصد کاهش یافته و به رقم ۱۰.۵ درصد رسیده است، اما نسبت به سه ماهه قبل دو دهم درصد افزایش نشان می‌دهد. اکنون این رقم در سه ماهه اول سال ۹۳ دوباره حدود دو دهم درصد افزایش یافته است.

گزارش جدید مرکز آمار در ادامه می‌گوید نرخ مشارکت اقتصادی که در زمستان پارسال به ۳۵ درصد کاهش یافته بود در بهار امسال با رشد دو درصدی به ۳۷.۱ درصد افزایش یافته است.

در میان استانها، کرمان و تهران با ۷.۲ درصد، کمترین و استان لرستان با ۲۰.۳ درصد بیشترین نرخ بیکاری را در کشور داشته‌اند.

این گزارش می‌گوید که نرخ بیکاری در بین مردان ۹ درصد و زنان ۱۹.۴ درصد است.

بر اساس تعریف افراد شاغل که در گزارش مرکز آمار به آن اشاره شده است، «تمام افراد ۱۰ ساله و بیشتر که در طول هفته آمارگیری، طبق تعریف کار، حداقل یک ساعت (در هفته) کار کرده و یا بنا بـه دلایلـی بـه طـور موقت کارشان را ترک کرده باشند، شاغل محسوب می‌شوند».
http://www.pan-iranist.info/%D9%86%D8%B1%D8%AE-%D8%A8%D9%8A%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%D9%8A%D8%B4-%D9%8A%D8%A7%D9%81%D8%AA/

 

نظرات