خانه » تازه ها, خبرها » ‫اعتراض گسترده ائمه جمعه بلوچستان به حذف نام “بلوچستان” از مراودات اداری استان

‫اعتراض گسترده ائمه جمعه بلوچستان به حذف نام “بلوچستان” از مراودات اداری استان ویژگی
جمعه, ۲۰ تیر ۱۳۹۳
به گزارش کمپین فعالین بلوچ در پی نگرانی عمومی بخاطر حذف نام “بلوچستان” از برخی از سربرگ ها و اوراق رسمی ادارات دولتی در استان سیستان و بلوچستان و صرفا اکتفا به ذکر “سیستان” بیش از ۷ تن از ائمه جمعه بلوچ در خطبه های نماز جمعه این هفته ۲۰ تیر ماه ۹۳ به حذف نام بلوچستان اعتراض کرده و از مسئولان مربوطه خواستند این موضوع را پیگیری نمایند.

 

emam1

امام جمعه خاش: این تفرقه افکنی از طرف دشمنان قوم بلوچ است

مولوی محمد عثمان قلندرزهی امام جمعه مسجد جامع الخلیل شهرستان خاش در خطبه های نماز جمعه این هفته ضمن قرائت نامه “مهندس پشنگ” نماینده خاش خطاب به رئیس جمهور برای پیگیری علت حذف نام “بلوچستان” گفت: ما این اقدام را محکوم می کنیم واین تفرقه ای است که از طرف اجانب و دشمنان قوم بلوچ ایجاد شده است. اینها همان اشخاصی هستند که گاهی درمسائل مذهبی دخالت می کنند ولی الحمدلله شما ملت عزیز بیدارهستید و درمقابلشان ایستاده اید.

مولوی قلندرزهی افزود: خواسته جمیع ملت ما از کشاورز، دامدار، کسبه ، افراد تجاری ، مذهبی، فرهنگی و تمام اقشار بلوچ همین هست که “بلوچستان” نام هویت ملی ما هست واین نام همیشه خواهد ماند و آنهایی که می خواهند نام بلوچستان راحذف کنند ان شا لله این آرزو را به گور خواهند برد و دست بیگانگان ان شا لله قطع خواهدشد.
وی همچنین از رئیس جمهور خواستند که جلو افرادی که به دنبال تفرقه افکنی هستند را بگیرد.
امام جمعه سیب و سوران: حذف نام “بلوچستان” مردم این استان را آزار می دهد

ملا حاج مراد پیام امام جمعه مسجد خیر الخلائق سیب و سوران هم در اعتراض به حذف نام بلوچستان در خطبه های نماز جمعه این هفته ۲۰ تیر ماه گفت: حذف نام بلوچستان باعث سوءاستفاده دشمنان وایجاد تفرقه بین “سیستان” و “بلوچستان” می شود.
وی افزود: سالهاست که این استان با نام سیستان وبلوچستان شناخته شده است و مردمان این استان چه شیعه ، چه سنی در کنار هم بامهر و محبت زندگی کرده اند پس ما همه مردم این استان خواستار آنیم که هویت ملی ما حفظ شود وهرگز اجازه نخواهیم داد دشمنان ایران واسلام باعث شوند که زمینه های جدایی وتفرقه بین ما فراهم شود.
ایشان در آخر از مسئولان مربوطه خواست که این مساله را پیگیری کنند و با افراد خاطی برخورد کنند.

امام جمعه نصیر آباد: نام این استان “بلوچستان و سیستان” بوده است

مولوی دوست محمد رئیسی امام جمعه نصیر آباد سرباز هم گفت: “سیستان” یک ششم “بلوچستان” هم نمی شود و زمانی این استان به نام “بلوچستان و سیستان” بوده است و بعدها آن را به “سیستان و بلوچستان” تغییر داده اند و ما به این امر اعتراض نکردیم اما حال برخی می خواهند تنش ایجاد کرده و نام “بلوچستان” را حذف کنند اینها قطعا طرفدار و دلسوز نظام نیستند بلکه دشمن اند.

ایشان افزود” ما سالها با برادران سیستانی خود در کنار هم زندگی کرده و مشکلی نداشته ایم اما این کارها قابل قبول نیستند

امام جمعه مسجد امام ابوحنیفه ایرانشهر: عدم توجه به زبان بلوچی انگیزه های حذف نام بلوچستان را ایجاد کرده است.
مولوی عبدالرشید تریز امام جمعه مسجد امام ابوحنیفه ایرانشهر در خطبه های نماز جمعه ابتدا به اهمیت آموزش زبان بلوچی پرداخت و گفت: بخاطر اهمیت ندادن مردم و اندیشمندان بلوچ امروزه عده ای خواسته یا ناخواسته به دنبال حذف نام بلوچستان و محو کردن آن هستند.
ایشان همچنین حذف نام بلوچستان از سربرگ برخی از ادارات دولتی را عملی در راستای تفرقه افکنی و ایجاد اختلاف در استان ذکر کرد.

امام جمعه نیکشهر: حل این مساله در گرو همت مسئولین دولتی است

مولوی عبدالله وحیدی فر امام جمعه نیکشهر در خطبه های نماز جمعه با اشاره به حذف نام بلوچستان در برخی از ادارت دولتی گفت: همه با شنیدن این مساله ناراحت شدند ولی حل این مساله را باید به عهده مسئولین کشوری گذاشت.

همپنین طبق گزارش های رسیده، مولوی بیک محمد ملازهی نائب امام جمعه زابلی مگس ، مولوی شیردل حسین زهی امام جمعه باتک هم با اشاره به موضوع فوق الذکر از نمایندگان استان خواست تا این موضوع را پیگیری کرده و جلو اختلاف و تفرقه را بگیرند.

 

http://www.balochcampaign.com/index.php/news/balochestan-news/item/1520-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B6-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%A6%D9%85%D9%87-%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%A8%D9%84%D9%88%DA%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AD%D8%B0%D9%81-%D9%86%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D9%84%D9%88%DA%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%88%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86

نظرات