خانه » تازه ها, خبرها » موافقت مدیرکل یونسکو با برگزاری جایزه جهانی فردوسی

موافقت مدیرکل یونسکو با برگزاری جایزه جهانی فردوسی
رئیس کمیته ملی حافظه جهانی از موافقت مدیرکل یونسکو با برگزاری جایزه جهانی فردوسی خبر داد و گفت: مقرر شده است به زودی هیئتی کارشناسی از طرف خانم بوکوا (مدیرکل یونسکو) برای پیگیری نحوه برگزاری این جایزه به ایران معرفی شوند.

IMG10523571

رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و رئیس کمیته ملی حافظه جهانی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره نتایج سفر هفته گذشته «ایرینا بوکووا» مدیرکل یونسکو به ایران که طی آن از نقشه‌های تاریخی آرشیو وزارت امور خارجه ثبت شده در برنامه حافظه جهانی یونسکو رونمایی کرد، ابتدا گفت: همزمانی سفر ایشان با سال فرهنگ برای کشور ما تقارن زیبا و خوبی بود و خوشحالم که این امکان برای خانم بوکووا هم به وجود آمد که در سفرهایی غیررسمی از تهران و اصفهان و نقاط دیگر کشور ما دیدن کنند و این قبیل بازدیدها بسیار موثر است.

وی در خصوص اینکه آیا در این سفر درباره تاسیس جایزه جهانی فردوسی هم با مدیرکل یونسکو مذاکراتی صورت گرفته است؟ تاکید کرد: بله، در این خصوص هم صحبت کردیم و ایشان هم موافق ایده اولیه برگزاری چنین جایزه‌ای هستند و قرار شد کارشناسانی را برای بررسی نحوه برگزاری این جایزه بزرگ جهانی به ما معرفی کنند.

به گفته رئیس کمیته ملی حافظه جهانی، جایزه جهانی فردوسی قرار است در صورت تصویب از طرف یونسکو، هر ساله به چند نفر از بهترین ایرانشناسان داخلی و یا خارجی که کارهای فاخری در حوزه فرهنگ و ادب ایرانی انجام داده‌اند، اعطا شود.

صالحی امیری پیشتر هم اظهار امیدواری کرده بود که پیشنهاد تاسیس جایزه جهانی فردوسی که در سال ۸۸ به صورت رسمی از طرف ایران (سازمان اسناد و کتابخانه ملی) به یونسکو ارائه شده است، به زودی از سوی این موسسه علمی، آموزشی وابسته به سازمان ملل متحد، مورد تأیید قرار گیرد و اجرایی شود.

 

http://www.pan-iranist.info/%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82%D8%AA-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DA%A9%D9%84-%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%B3%DA%A9%D9%88-%D8%A8%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%D8%B2%D9%87/

نظرات