خانه » تازه ها, خبرها » کشتی تحقیقاتی ایران خرداد به آب می‌زند

کشتی تحقیقاتی ایران خرداد به آب می‌زند
عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی گفت: کشتی اقیانوس پیمای تحقیقاتی برای انجام تحقیقات دریایی در خلیج فارس، خرداد به آب انداخته می‌شود.

safe_image
عباس نوبختی عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در گفت‌وگو با فارس، افزود: با به آب انداختن کشتی اقیانوس‌پیما، ایران هم با تاخیر فراوان نسبت به کشورهای پیشرو و حتی خاورمیانه‌ای به جمع کشورهای صاحب این فناوری می‌پیوندد.

نماینده موسسه ملی اقیانوس‌شناسی در IOGOOS اظهار داشت: پرده‌برداری از دنیای مفقود شده دریاها و شناخت بیشتر آب‌های اقیانوس‌ها که ۷۰درصد (دو سوم) کره زمین را فرا گرفته و منابع عظیم معدنی و زیستی را در دل خود نهفته دارد، مستلزم انجام سفرهای دریایی اکتشافی و ابزارهای خاص علمی است.
وی افزود: حدود ۸۰ درصد آب‌ها برای انجام مطالعات میدانی برای تمام کشورها مشاع است یعنی همه کشورها می‌توانند از این آب‌ها استفاده کنند به همین دلیل می‌بینیم که خیلی کشورها برای انجام مطالعات زمین، زیست، شیمی و فیزیک دریا تا نزدیکی آب‌های کشور ما می‌آیند و براساس نیاز خودشان و ابزارهای مورد نیاز از این آب‌ها بهره‌مند می‌شوند.

نوبختی ادامه داد: کشتی اقیانوس‌پیما برای شناخت بیشتر خلیج فارس و دریای عمان، انجام تحقیقات دریایی در دریای عرب ( در شمال شرقی اقیانوس هند) و اقیانوس هند و ورود به پروژه‌های تحقیقاتی اقیانوس هند با کشورهای حاشیه اقیانوس هند سال ۸۸ به معاونت وقت علمی فناوری ریاست جمهوری ارائه و در نهایت عملیات ساخت آن در موافقت نامه‌ای بین این معاونت و وزارت علوم از اردیبهشت سال ۹۰ آغاز شد.

وی ادامه داد: این شناور تحقیقاتی با ۵۰ متر طول، ۱۰متر عرض و ۱۲متر ارتفاع و ۵/۳ آبخور و ۴ آزمایشگاه قادر است با آب و سوخت کامل به مدت ۴۵ روز با ظرفیت ۲۷نفر سوار بر آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند حدود ۳هزار مایل دریا، کارهای تحقیقاتی و میدانی خود را به انجام رساند.

نوبختی اضافه کرد: نمونه‌برداری رسوب، تعیین غلظت و شوری، آنالیز جریان‌ها، بررسی‌ دما و چگالی، شناسایی و چگونگی شکل‌گیری معادن، شناسایی بستر دریاها برای عملیات لوله‌کشی و انتقال گاز و نفت، بررسی نشت سکوهای نفتی، آنالیز گونه‌های بومی از مهم‌ترین ماموریت‌هایی هستند که برای این کشتی تحقیقاتی در نظر گرفته شده است. به گفته وی، در حال حاضر این کشتی صددرصد پیشرفت فیزیکی بدنه مراحل پایانی خود را سپری می‌کند و پیش‌بینی می‌شود اواخر خرداد به آب‌های آزاد جنوب کشور انداخته شود و پس از انجام آزمایش‌های مختلف در چند ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

 

http://www.pan-iranist.info/%DA%A9%D8%B4%D8%AA%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%D8%A8-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B2%D9%86.htm

نظرات